برای بیش از هزار و صد معترض بازداشتی در تهران کیفرخواست صادر شده است

سخنگوی قوه قضاییه که هفته گذشته گفته بود «تدبیر قوه قضاییه وحکومت» در مواجهه با اعتراضات بر مبنای «مدارا»ست، امروز با اعلام این‌که در تهران تا کنون برای ۱۱۱۸ نفر از بازداشتی‌های اعتراضات کیفرخواست صادر شده، چهره‌های سرشناس حامی مردم را به ادامه برخورد قضایی تهدید کرد.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه یکم آذر گفت از میان بازداشتی‌های دو ماه اخیر در تهران«تا کنون برای یک هزار و ۱۱۸ نفر کیفرخواست صادر شده است».

این مقام قضایی آمار کل بازداشتی‌ها را اعلام نکرد، اما در مورد آمار محکومیت و برائت در سراسر کشور نیز اضافه کرد «تا کنون دو هزار و ۴۳۲ نفر رأی بدوی گرفته‌اند».

سخنگوی قوه قضاییه همچنین با اشاره به بازداشت برخی چهره‌های سرشناس هنری در روزهای اخیر همه چهره‌های سرشناس را تهدید کرد که «اگر سخن غیرمستند و کذب بگویند، مورد برخورد قضایی قرار می‌گیرند».

کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی دو بازیگر سرشناسی هستند که ۲۹ آبان خبر بازداشت آن‌ها منتشر شد.

به‌گفته مسعود ستایشی، «۴۰ نفر از اتباع خارجی» نیز در میان بازداشتی‌های اعتراضات جاری در ایران هستند که «مطابق قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران محاکمه خواهند شد».

سخنگوی قوه قضاییه هفته پیش ادعا کرده بود تدبیر دستگاه قضایی و مجموعه حکومت در قبال معترضان «مدارا»ست، اما او امروز مردم معترض در شهرهای کردنشین را «تروریست» خواند و تأکید مقابله با آن‌ها «سخت و پشیمان‌کننده است».

در جریان سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی» تا کنون بیش از چهارصد معترض با شلیک مأموران حکومتی کشته شده‌اند که نزدیک به ۵۰ نفر آنان کودک بوده‌اند. قوه قضاییه هنوز توضیحی درباره عاملان و آمران این قتل‌ها ارائه نداده است.