انتقاد شدید پوتین از استقرار موقت پناهجویان افغان در آسیای مرکزی

رئیس‌جمهوری روسیه طرح استقرار موقت پناهجویان افغان در آسیای مرکزی را «تحقیرآمیز» توصیف کرده است.

رئیس‌جمهوری روسیه از طرح استقرار موقت پناهجویان افغان در آسیای مرکزی به شدت انتقاد کرد و آن را «تحقیرآمیز» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ولادیمیر پوتین روز یکشنبه ۳۱ مرداد در اجلاس حزب حاکم «روسیه واحد» اعلام کرد دولت‌های غربی می‌خواهند پناهجویان افغان را به‌صورت موقت در آسیای مرکزی اسکان دهند و بعد از بررسی‌ها به آن‌ها روادید ورود به غرب را بدهند.

او گفت آن‌ها از کشورهای آسیای مرکزی انتظار دارند که بدون روادید به صدها هزار و شاید میلیون‌ها افغان اجازه ورود به این منطقه را بدهند اما خود بعد از بررسی‌ها به این افراد روادید بدهند.

رئیس‌جمهوری روسیه این رویکرد را «تحقیر‌آمیز» توصیف کرد و گفت روسیه با کشورهای آسیای مرکزی محدودیت روادید ندارد و نمی‌خواهد مانند سال‌های دهه ۹۰ و دهه ۲۰۰۰ میلادی تروریست‌ها در پوشش پناهجو وارد خاک روسیه شوند.

آقای پوتین می‌گوید این موضوع مستقیما با امنیت روسیه در پیوند است و برای مسکو غیرقابل قبول است که تروریست‌ها در پوشش پناهجو وارد آسیای مرکزی شده و از طریق مرزهای گسترده روسیه با این کشورها، وارد خاک روسیه شوند.

در پی قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان و سقوط پایتخت به دست این گروه افراطی اسلامی، هزاران پناهجوی افغان برای فرار از کشور تلاش می‌کنند. افغانستان با ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان در آسیای مرکزی مرز مشترک دارد.

روسیه و چین اعلام آمادگی کرده‌اند که با طالبان روابط «دوستانه» داشته باشند.

با استفاده از گزارش‌های اسپوتنیک و رادیو فردا/د.خ/ک.ر