گفت‌وگوی تلفنی پوتین و اردوغان درباره تحولات سوریه

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه شنبه ۱۸ آبان درباره در خصوص عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش رویترز، نهاد ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده است که دو طرف در این تماس تلفنی بر تعهد و پایبندی خود به توافق سوچی تاکید کردند.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان درمورد اقدامات لازم برای گسترش روابط دوجانبه صحبت کرده‌اند. اما جزییات بیشتری در این زمینه منتشر نشده است.

ترکیه نیروهای نظامی کرد سوریه را شاخه‌ای از گروه تروریستی «پ‌کاکا» می‌نامد و ماه گذشته عملیاتی نظامی را با هدف ایجاد یک «منطقه امن» به طول ۱۲۰ کیلومتر و عرض ۳۰ کیلومتر در مرزهایش با سوریه آغاز کرد.

اما با میانجیگری آمریکا آتش بسی موقت اعلام شد و نیروهای نظامی کرد و «یگان های مدافع خلق» که سال‌های اخیر به عنوان متحد آمریکا علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، در سوریه جنگیده بود در نهایت مجبور شد از منطقه مرزی با ترکیه ۳۰ کیلومتر عقب نشینی کند.

با عقب نشینی نیروهای کرد سوریه از منطقه مرزی با ترکیه، هم اکنون نیروهای مشترک پلیس نظامی روسیه و گارد مرزی سوریه در بخشی از این منطقه مستقر شده‌اند.