پوتین در دیدار با مادران داغدار: به تلویزیون‌ها و اینترنت اعتماد نکنید

ولادیمیر پوتین

رئیس جمهوری روسیه در دیدار با شماری از بازماندگان سربازان کشته شده در جنگ اوکراین، ضمن ابراز همدردی با آنان در اندوه از دست دادن فرزند، گفت که مطالب مطرح شده در تلویزیون‌ها و فضای مجازی را در مورد جنگ و سربازان کشته شده باور نکنند.

به گزارش رویترز، دیدار ولادیمیر پوتین با مادران داغدار در یکی از اقامت‌گاه‌های او در حومه مسکو که از قبل ضبط و روز جمعه، چهارم آذر، از تلویزیون دولتی پخش شد، ظاهرا نخستین نشست از این دست بود که در آغاز یازدهمین ماه از حمله نظامی روسیه به اوکراین برگزار شد.

بسیاری از رسانه‌های غربی مانند گاردین و نیویورک تایمز، این دیدار را «ملاقات به‌شدت تبلیغاتی» و «نمایش کاملا طراحی شده» با حضور «شماری از مادران دست‌چین شده»، اما با هدف «آرام کردن خشم عمومی از بسیج نیروهای ذخیره به خدمت در جبهه‌های جنگ» نامیدند.

به نوشته گاردین، در حالی که ده‌ها مادر از نظامیان کشته شده روس گفته‌اند که کرملین به آن‌ها بی‌اعتنایی کرده، برخی از مادرانی که به دیدار آقای پوتین برده شدند، زنان فعال در سازمان‌های غر دولتی طرفدار جنگ بودند که از دولت بودجه می‌گیرند. چند تن دیگر نیز فعالیت‌هایی در راستای «کاهش نگرانی عمومی» از جنگ داشته‌اند.

ولادیمیر پوتین به ماداران گفت «زندگی پیچیده‌تر و متنوع‌تر از چیزی است که در صفحه تلویزیون یا اینترنت نشان داده می‌شود، نمی‌توان به مطالب آن‌ها اعتماد کرد، انواع و اقسام جعلیات، فریب و دروغ وجود دارد...و لذا، من پیشنهاد این جلسه را دادم تا از نزدیک به صحبت‌های شما گوش کنم».

روسیه شمار تلفات خود در جنگ اوکراین را به عنوان اسرار نظامی حفظ کرده است. اما ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا، ماه گذشته گفت روسیه دست‌کم یک‌صد هزار کشته داشته و شمار تلفات اوکراین نیز در همین حد است.

شماری از سربازان روس در یک یگان مستقر در جبهه‌های شرقی ماه گذشته در نامه به فرماندهان خود نوشتند که سربازان را قربانی بلندپروازی‌های خود کرده، عملیات پرتلفات را دنبال می‌کنند و حتی به کرملین گزارش نمی‌دهند.

از سه ماه پیش که آقای پوتین در مقام فرمانده کل قوا «بسیج محدود» را با هدف فرا خواندن ۳۰۰ هزار تن از نیروهای ذخیره نظامی اعلام کرد، صدها هزار تن دیگر از مردم این کشور، و عمدتا مردان جوان و میانسال از بیم گسترش جنگ و احضار خود، از روسیه گریختند. با این حال، بسیاری از حامیان کرملین نیز مشتاقانه راهی جبهه‌ها شدند.