تابوت حامل پیکر ملکه الیزابت دوم از اسکاتلند راهی لندن شد

تابوت حامل جسد ملکه الیزابت بریتانیا

پیکر ملکه الیزابت دوم روز یکشنبه ۲۰ شهریور از اسکاتلند به لندن منتقل می‌شود تا پس از برگزاری مراسمی، روز دوشنبه در این شهر به‌ خاک سپرده شود.

خودرو حامل تابوت ملکه پیشین بریتانیا پس از سفری شش ساعته و گذر از چند شهر اسکاتلند به کاخ هولیرودهاوس در ادینبورو می‌رسد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، در مسیر عبور خودرو حامل تابوت ملکه الیزابت دوم در اسکاتلند خیل شهروندانی دیده می‌شدند که به نشانه ادای احترام در کنار جاده ایستاده‌ بودند و برخی نیز هنگام عبور خودرو حامل پیکر او به آن گل پرتاب می‌کردند.

علاوه بر دوستداران ملکه پیشین بریتانیا که در روزهای گذشته سوگوار بوده‌ و به شیوه‌های مختلف به او ادای احترام کردند، مخالفان سلطنت نیز در این زمینه واکنش نشان داده‌اند. از جمله قبل از قرائت اعلامیه‌ای در روز یکشنبه در ادینبورو، یک معترض با در دست داشتن تابلویی امپریالیسم را محکوم کرد و از رهبران دنیا خواست که «سلطنت را از بین ببرند».

پلیس در واکنش به این اقدام، بلافاصله وی را از محل دور کرد.

علاوه بر بریتانیا، واکنش‌ها به مرگ ملکه الیزابت دوم در سایر نقاط جهان از جمله مستعمرات این کشور نیز متفاوت بوده است. اما در مجموع این کشورها در واکنش‌های رسمی خود، به ملکه پیشین بریتانیا ادای احترام کرده‌اند.

از جمله، آنتونی آلبانیز نخست‌وزیر استرالیا، روز یکشنبه در پاسخ به مخالفان سلطنت‌ اعلام کرد که «اکنون زمان تغییر نیست، بلکه زمان ادای احترام به ملکه فقید است».

دولت هند، مستعمره سابق بریتانیا، نیز در روزهای گذشته یک روز عزای عمومی اعلام کرد و پرچم‌ها در تمام ساختمان‌های دولتی این کشور به حالت نیمه افراشته درآمدند.

ملکه الیزابت دوم روز ۱۷ شهریور درگذشت. کمتر از ۴۸ ساعت بعد، پسر بزرگ او که از این پس با عنوان «چارلز سوم» نامیده می‌شود، طی مراسمی در لندن رسماً پادشاه بریتانیا معرفی شد.