کاهش ۳۰ درصدی ورودیِ سدهای تهران، کمبود جدی منابع آبی در ماه‌های آتی

به گفته یک مدیر شرکت آب تهران، ورودی سدهای این استان در سال جاری، ۳۰ درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برق‌آبی تهران، روز پنج‌شنبه، ۶ خرداد با بی‌سابقه خواندن این حجم کاهش بارش در ماه فروردین طی ۵۳ سال گذشته، درباره کمبود جدی منابع آبی در ماه‌های آتی به‌ویژه در پاییز هشدار داد.

محمدرضا جانباز، مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هم روز گذشته اعلام کرده بود که در بیش از ۲۱۰ شهر میزان تولید و مصرف آب برابر است.

آقای جانباز با اشاره به وضعیت قرمز کم‌آبی در بیش از صد شهر کشور گفته بود که این به معنای بیش از ۲۰ درصد کمبود نسبت به مصرف آب در کشور است که با توجه احتمال دما، افزایش تعداد شهرهای قرمز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین از احتمال قطعی آب در شهرهای با وضعیت قرمز در ماه‌های پیش رو خبر داده بود.

رئیس کمیته ارزیابی سیلاب کمیته ملی سدهای بزرگ ایران پیشتر در اردیبهشت با اشاره به «ورشکستگی آبی» در کشور گفته بود که سالانه حدود ۹۶ میلیارد متر مکعب در ایران آب مصرف می‌شود، در حالی که کل منابع آب تجدیدپذیر کشور حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب است.

مصطفی فدایی‌فرد دلیل بحران آب در ایران را نه «کم‌آبی و خشکسالی»، بلکه «سوءمدیریت منابع آب» عنوان کرده بود.

رئیس سازمان محیط زیست ایران هم در اردیبهشت‌ماه با اشاره به گسترش بحران منابع آب در ایران گفته بود «جنگ آب بین استان‌ها شروع شده» و این جنگ «از استان به استان در حال رسیدن از روستا به روستا است».

همزمان با هشدارها درباره کاهش منابع آبی کشور، قطع شدن طولانی‌مدت و مکرر برق در شهرهای مختلف کشور طی روزهای گذشته موجب نارضایتی و انتقاد شهروندان شده است.

وزیر نیرو در روزهای اخیر، خشکسالی و کمبود منابع آبی نیروگاه‌های برق-آبی، گرمای زودرس و اخراج رمزارز را مهم‌ترین دلایل فشار بر شبکه برق کشور عنوان کرده است.