رمزی کلارک، دادستان کل پيشين آمريكا، در ۹۳ سالگی درگذشت

رمزی کلارک (آرشیو)

رمزی کلارک، دادستان کل پيشين آمريكا٬ که به تدوین قوانین حقوق مدنی ایالات متحده در زمان دولت لیندون جانسون کمک کرده بود٬ در ۹۳ سالگی درگذشت.

رمزی کلارک در دولت ليندون جانسون به مدت دو سال، ۱۹۶۹-۱۹۶۷، دادستان کل آمریکا بود.

به گزارش رویترز، از او به عنوان معمار قانون مهم «حق رای» در سال ۱۹۶۵ و قانون حقوق مدنی در سال ۱۹۶۸ یاد می‌شود.

شارون ولچ، یک عضو خانواده رمزی کلاک عصر شنبه ۲۱ فروردین خبر درگذشت او را منتشر کرده است.

رویترز می‌گوید، رمزی کلارک در طول عمر خود به شماری از شخصیت‌های نامحبوب مشاوره داده یا از آنها دفاع کرده بود. از جمله او وکیل مدافع شخصیت‌هایی چون اسلوبودان میلوشویچ، رئیس‌جمهور سابق صربستان ، چارلز تیلور، سیاستمدار سابق لیبریایی، و صدام حسین دیکتاتور سابق عراق شده بود.

اسلوبودان میلوشویچ به‌خاطر جنایت‌های جنگی در اوایل دهه ۲۰۰۰ در لاهه محاکمه شد. او در سال ۲۰۰۱ دستگیر شد و پیش از پایان محاکمه اش به اتهام جنایت‌ جنگی در سال ۲۰۰۶ در سلول خود درگذشت.

رمزی کلارک در سال ۲۰۰۱ در جریان تدارک دفاع اسلوبودان میلوشویچ به خبرگزاری رویترز گفته بود، من ۳۰ سال است از ایده تشکیل یک دادگاه کیفری بین المللی حمایت می‌کنم که دارای صلاحیت جهانی و مستقل از هرگونه نفوذ سیاسی باشد و قدرت پیگرد قانونی مقامات بلندپایه و قدرتمند و همچنین ضعیف و شکست خورده را داشته باشد.

وی اضافه کرده بود، برابری مادر عدالت است. اگر در قانون برابری وجود نداشته باشد، هیچ عدالتی نیز وجود نخواهد داشت.

سازمان ملل در سال ۲۰۰۸ برای تقدیر از فعالیت‌های رمزی کلارک در زمینه حقوق بشر، او را به عنوان یکی از برندگان جایزه معتبر خود در زمینه حقوق بشر معرفی كرد.

رمزی کلارک همچنین در جریان انقلاب در ایران در ۲۳ ژانویه سال ۱۹۷۹ پس از یک سفر هشت روز به تهران٬ به پاریس رفت و با آیت الله خمینی دیدار کرده بود.