درگیری و تشنج، این بار در زندان قائم‌شهر مازندران

رئیس دادگستری مازندران وقوع «درگیری» و «تشنج» در زندان قائم‌شهر در روز یک‌شنبه، ۲۷ آذر را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدصادق اکبری بدون اشاره به جزئیات گفت که این درگیری «میان تعدادی از زندانیان یک بند» رخ داده که در پی آن «جو این بند برای ساعتی متشنج شده» اما با «ورود فوری نیروهای حفاظت زندان، منازعه خاتمه یافته است.»

آقای اکبری به آمار کشته‌شدگان و مجروحان احتمالی در این درگیری اشاره نکرد. با این حال شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی درگیری رخ‌داده در زندان قائمشهر را «شدید» توصیف کرده و گفته‌اند که پس از آغاز آن، تعداد زیادی خودروهای آتش‌نشانی، آمبولانس و نیروی لباس شخصی مقابل این زندان مستقر شدند.

«درگیری» در زندان قائم‌شهر در کمتر از یک شبانه‌روز پس از وقوع «شورش» در زندان مرکزی کرج رخ داده است. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های رسمی، دست‌کم یک زندانی در جریان درگیری در این زندان کشته و چند زندانی دیگر برای درمان جراحت‌ها به بهداری زندان منتقل شدند.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی علت شورش در زندان مرکزی کرج را در شامگاه شنبه، ۲۶ آذر انتقال «یک زندانی محکوم به اعدام» به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعلام کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، از ابتدای اعتراضات سراسری در ایران در بیش از سه ماه گذشته تاکنون دست‌کم در چهار زندان ایران از جمله زندان اوین در تهران، زندان لاکان در رشت، زندان مرکزی کرج و زندان قائم‌شهر در مازندران شورش، درگیری و حوادث مرگبار رخ داده است.

تاکنون آمار دقیقی از مجموع تلفات این حوادث منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد که شمار واقعی کشته‌شدگان، مجروحان و مصدومان این حوادث بیش از آمار رسمی باشد.

سلسله‌حوادث و درگیری‌ها در زندان‌های شهرهای مختلف ایران در حالی ادامه دارد که شمار زیادی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری در این زندان‌ها به‌سر می‌برند و بر اساس گزارش‌ها بسیاری از مجروحان رویدادهای گذشته از جمله آتش‌سوزی در زندان اوین تاکنون از دسترسی به امکانات درمانی ابتدایی محروم بوده‌‌‌اند و در شرایط جسمی وخیمی به‌‌سر می‌برند.