سپاه پاسداران می‌گوید در آزمایش سوخت جامد برای موشک‌های ماهواره‌بر «موفقیت» داشته است

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه ۲۳ دی از یک آزمایش «موفق» در حوزه موشک‌های ماهواره‌بر خبر داد که به گفته او هفته پیش انجام شد.

امیرعلی حاجی‌زاده در اجلاسیه «علمای بلاد» در قم گفت این آزمایش مربوط به کارکرد سوخت جامد برای موتور موشک ماهواره‌بر است و افزود که این آزمایش‌ها دو سال ادامه داشت تا این‌که «برای اولین بار با موفقیت انجام شد».

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران گفت: «طی دو سال گذشته آزمایش‌های ماهواره‌برهای ایرانی با استفاده از سوخت مایع انجام می‌گرفت که در این آزمایش موفق از موتور و سوخت جامد پیشران ۶۶ تن استفاده شد».

او اظهار داشت: آزمایش ماهواره‌بر سوخت جامد با بدنه غیرفلزی کمپوزیتی انجام شده است و مدعی شد که این کار «به صرفه است» و «ایران از این پس با موتورهای ارزان، ماهواره‌های زیادی را به فضا پرتاب خواهد کرد».

این ادعا در حالی است که کمپوزیت‌ها به‌طور کلی گران‌تر از معادل‌های فلزی خود هستند.

موشک‌های ماهواره‌بر معمولاً از سوخت مایع استفاده می‌کنند، اما موشک‌های سوخت جامد خالص عمدتاً با سامانه‌های موشک‌های بالستیک مرتبط هستند.

ایران ماه گذشته اعلام کرد که موشک «سیمرغ» را با یک ماهواره‌بر حاوی سه دستگاه به فضا پرتاب کرده است، بدون این‌که بگوید آیا هیچ‌یک از این وسایل پرتابی وارد مدار زمین شده‌اند یا نه.

وزارت خارجه آمریکا در آن زمان اعلام کرد که همچنان نگران پرتاب‌های فضایی ایران است و تأکید کرد «نگرانی قابل توجهی در مورد گسترش سلاح‌های هسته‌ای» در رابطه با برنامه موشک‌های بالستیک تهران دارد.

این پرتاب‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات وین در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی همچنان جریان دارد.

مهرماه امسال، جان کرزیزانیاک، پژوهشگر مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در واشینگتن به رادیو فردا گفت حسن تهرانی‌مقدم، فرمانده ارشد سپاه که در پی وقوع یک انفجار مهیب در «پادگان مدرس» سپاه کشته شد، ​در تأسیسات بیدگنه در غرب تهران، بر روی توسعه موتورهای با سوخت جامد برای وسایل پرتاب فضایی کار می‌کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/پ.پ/ک.ر