تداوم اعتراضات معیشتی در شهرهای مختلف ایران در پی عدم تحقق وعده‌های دولت رئیسی

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات مشهد، دوشنبه اول خرداد ۱۴۰۲

تجمع‌های کارگران و بازنشستگان در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و همچنین محقق نشدن وعده‌های دولت ابراهیم رئیسی همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌های شهروندی، تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، بازنشستگان اداره مخابرات روز دوشنبه یکم خرداد در چند استان از جمله ایلام، خوزستان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال‌ و بختیاری، اصفهان، مشهد، کرمانشاه و اراک در اعتراض به عدم تحقق مطالبات خود تجمع کردند.

معترضان در این تجمع‌ها پلاکاردهایی حاوی نوشته‌هایی چون «ما خواهان تمام حق و حقوق‌مان هستیم» در دست داشتند و شعارهایی چون «مدیر بی‌لیاقت استعفا استعفا» سر دادند.

در سال‌های اخیر، شمار قابل توجهی از بازنشستگان، به ویژه بازنشستگان مخابرات در اعتراض به شرایط نامناسب معیشتی بارها تجمع‌های مشابه برگزار کرده‌اند.

بیشتر در این باره: تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات در چهارده استان؛ نیروهای امنیتی مانع تجمع مقابل وزارت ارتباطات شدند

از جمله خواسته‌های بازنشستگان معترض مخابرات، «اجرای کامل آئین‌نامه اجرایی سال ۱۳۸۹ قانون شرکت‌های واگذار شده اصل چهل و چهار» و همچنین اجرای کامل بیمه تکمیلی و پوشش هزینه‌های درمان است.

آن‌ها هم‌زمان تاکید دارند که بخشی از مطالبات معوق‌شان شامل «پرداخت رفاهیات و خواروبار» از مدت‌ها پیش از فیش حقوقی‌شان حذف شده است و باید تمام این معوقات به آن‌ها پرداخت شود.

همچنین در ایلام، کارگران پیمانکاری بخش حمل و نقل و خدمات شهرداری این شهر، در ادامه پیگیری مطالبات مزدی خود روزهای یکشنبه و دوشنبه تجمع کردند.

این کارگران معترض اعلام کردند که از بیش از دو ماه پیش، پرداخت معوقات مزدی آن‌ها به تعویق افتاده است و نگران هستند این بدهی‌ها در ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

این کارگران طی دو ماه گذشته برای پیگیری مطالبات خود به چند نهاد دولتی و غیردولتی مراجعه کرده‌اند اما به گفتۀ خودشان، «هنوز اتفاقی نیفتاده است».

کانال اعتراض مدنی بازار درباره این کارگران نوشت: «در حال حاضر وضعیت مالی کارگران مناسب نیست و آن‌ها از تامین معاش خود ناتوان شده‌اند.»

شماری از کارگران ابنیه فنی راه‌آهن قم نیز روز دوشنبه در اعتراض به محقق نشدن مطالبات خود در مقابل ساختمان استانداری و اداره کار این استان، دست به تجمع زدند.

همچنین کارگران شرکت جهان‌پارس شاغل در پتروشیمی صدف روز دوشنبه در اعتراض به «وعده‌های دروغین کارفرما» اعتصاب کردند.

بر اساس ویدئویی که روز دوشنبه منتشر شد، یک کارگر معترض می‌گوید که کارفرما به کارگران اعلام کرده بود دستمزدها را ۵۰ درصد افزایش خواهد داد و به همین دلیل کارگران به سر کار بازگشتند اما با خلف وعده کارفرما روبه‌رو شدند.

هم‌زمان شاکیان رامک خودرو مقابل وزارت صنعت معدن و تجارت (صمت) در تهران تجمع کردند و شعارهایی چون «رامک دزدی می‌کنه، دولت حمایت می‌کنه» سر دادند.

در سال ۱۳۹۷، دادستان وقت تهران پرونده‌های تخلف در پیش فروش خودرو را «دومین تجربه تلخ» پس از موضوع موسسات مالی-اعتباری خواند و خبر داد که برای این موضوع ۱۷ پرونده با ۸۵۰۰ شاکی تشکیل شده است.

در آن زمان اعلام شد که شاکیان از چند شرکت‌ از جمله رامک خودرو «چهارصد و نود میلیارد تومان» طلب دارند.

بر اساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ م.ت/ک.ر