بازگشت اولین گروه اتباع ایرانی از هند چند ماه پس از اوج‌گیری کرونا در این کشور

پس از گذشت سه هفته از درخواست وزارت خارجه برای بازگرداندن اتباع ایرانی از هند و پاکستان به دلیل بحران کرونا در این دو کشور، ستاد کرونا از ورود اولین گروه از این افراد از هند خبر داد.

حسین قاسمی، دبیر اجتماعی ستاد کرونا، روز شنبه، ۸ خرداد، در مصاحبه با ایلنا تعداد اتباع ایرانی در هند را بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر و تعداد ایرانیان در پاکستان را ۱۵۰ نفر اعلام کرد و گفت که این افراد در قالب سه پرواز به کشور بازخواهند گشت.

به گفته آقای قاسمی، این افراد پس از تکمیل فرم تعهد که از سوی وزارت امورخارجه در اختیارشان قرار می‌گیرد و پرداخت هزینه‌های مربوط به بلیت و اقامت‌شان در دوران قرنطینه به کشور بازمی‌گردند.

دبیر اجتماعی ستاد کرونا همچنین گفت که از جمله شروط وزارت بهداشت برای بازگشت این افراد سپری کردن ۱۴ روز دوران قرنطینه در هتل‌های مشخص و ارائه تست معتبر منفی کرونا قبل از خرید بلیت است.

آقای قاسمی از ورود اولین گروه از این شهروندان از هند خبر داد و گفت که باقی افراد در «فواصل زمانی مشخص» به کشور بازخواهند گشت.

در همین حال خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که نخستین گروه از دانشجویان و اتباع ایرانی در هند شامگاه جمعه، ۷ خرداد عازم ایران شدند.

به دنبال بحرانی شدن وضعیت کرونا به دلیل شیوع گسترده گونه جدیدی از این ویروس در هند و پاکستان طی دو ماه گذشته بسیاری از کشورها پروازهای خود را به مقصد این کشورها لغو کردند.

وزارت خارجه ایران روز ۱۸ اردیبهشت ماه برای بازگشت دانشجویان و اتباع ایرانی از هند به کشور درخواست «پرواز فوق العاده» داده بود.

محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری هم همان روز گفته بود که این پروازها پس از «تایید وزارت بهداشت» و «تعیین پروتکل‌های الزامی» انجام خواهد شد.

ویروس کرونایی که خاستگاه آن کشور هند است، بنا بر اعلام متخصصان این کشور از سرعت سرایت‌پذیری و قدرت کشندگی بیشتری در مقایسه به گونه‌های قبلی برخوردار است.

بر اساس آخرین گزارش‌‌ها از هند که روز جمعه منتشر شده است، سه هزار و ۵۶۳ نفر در یک شبانه‌روز جان خود را در این کشور به دلیل کرونا از دست داده و نزدیک به ۱۸۰ هزار بیمار جدید شناسایی شده‌اند.

وزارت بهداشت ایران هم از شناسایی مواردی از ابتلا به ویروس هندی در استان‌های مختلف کشور خبر داده و درباره شیوع گسترده این گونه ویروس در استان‌های جنوبی و شرقی به دلیل تردد اتباع هندی و پاکستانی هشدار داده است.