بشار اسد به عموی تبعیدی خود «اجازه داد به سوریه بازگردد»

رفعت اسد در سال ۲۰۱۱ (عکس از آرشیو)

روزنامه الوطن چاپ دمشق روز جمعه به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به عموی تبعیدی خود، رفعت اسد، اجازه بازگشت به سوریه را داده است.

این منبع مطلع به الوطن گفته است، رفعت اسد دیروز وارد دمشق شد . او به دنبال صدور حکم زندانش در فرانسه و همچنین صدور حکم مصادره اموال و پولش در اسپانیا٬ برای نرفتن به زندان به سوریه آمد.

رویترز می‌گوید نمی‌تواند به طور مستقل خبر روزنامه الوطن را تایید کند.

دادگاه تجدیدنظر پاریس روز پنج‌شنبه ۱۸ شهریور رای دادگاه بدوی علیه رفعت اسد در پرونده فساد مالی را تایید کرد.

یک دادگاه بدوی در فرانسه پارسال رفعت اسد ۸۴ ساله را به اتهاماتی مانند «سوءاستفاده از بودجه عمومی در سوریه» و «پولشویی» مجرم شناخت و به چهار سال زندان محکوم کرد.

او از همان ابتدای رسیدگی به این پرونده به دلیل کهولت سن و بیماری در جلسات دادگاه حاضر نشده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، در سال ۲۰۱۹ ارزش هلدینگ و املاک، از جمله آپارتمان های لوکس رفعت اسد در پاریس بالغ بر ۹۰میلیون یورو(۹۹.۵ میلیون دلار) برآورد شده بود.

گروه های ضد فساد و مبارزه با پولشویی می‌گویند، دارایی‌های رفعت اسد بسیار بیشتر از آنچه است که وی به عنوان حقوق معاون رئیس جمهوری سوریه دریافت می‌کرده است.

تحقیقات مقام‌های فرانسوی درباره دارایی‌های رفعت اسد از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است.

رفعت اسد، برادر کوچک‌تر حافظ اسد رئیس‌جمهوری پیشین سوریه در سال ۱۹۸۳ با حافظ اسد دچار اختلاف شد. او از فرصت بیماری حافظ اسد استفاده کرد تا علیه وی کودتا کند اما موفق نشد و پس از برکناری از مناصب مهم حکومتی، در سال ۱۹۸۴ سوریه را ترک کرد و به فرانسه گریخت.