رابرت مالی: رفتار مقامات قضایی ایران با ساسان نیک‌نفس بی‌رحمانه بود

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، جمعه ۲۱ خرداد با انتشار یک توییت به درگذشت ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی، در زندان تهران بزرگ (فشافویه) واکنش نشان داد.

آقای مالی ضمن ابراز «تأثر» از خبر درگذشت ساسان نیک نفس، حبس این زندانی سیاسی به دلیل بیان آزادانه نظراتش در رسانه‌های اجتماعی را «ناعادلانه» خواند.

ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی ۳۶ ساله و پدر دو فرزند، روز ۱۷ خرداد در پی وخامت وضعیت جسمانی و عدم رسیدگی و بی‌توجهی مسئولان زندان و مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی جان باخت.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تاکید بر لزوم رعایت حقوق بشر نوشت که آقای نیک‌نفس در حالی‌که دوران محکومیتش را در زندان سپری می‌کرد، به‌طرزی «بی‌رحمانه» از رسیدگی‌های پزشکی و خدمات درمانی محروم ماند.

علی شریف‌زاده، وکیل ساسان نیک‌نفس، به رادیو فردا گفته است که موکلش از بیماری‌های کبدی، دیابت و اعصاب و روان در رنج بود. مسئولان قضایی و مسئولان زندان نیز در جریان وضعیت وخیم جسمانی او بودند.

آقای نیک‌نفس در آذرماه ۱۳۹۸ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به هشت سال زندان محکوم شده بود؛ براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، پنج سال از این حکم قابل اجرا بود.

این زندانی سیاسی به گفته وکیلش از اردیبهشت ۹۹ در زندان تهران بزرگ به سر می‌برد. در پرونده او «حمایت از نظام پادشاهی از طریق فعالیت در رسانه‌های اجتماعی (اینستاگرام)، پخش تراکت، شعار‌نویسی و اسکناس‌نویسی» به عنوان مصادیق اتهامی درج شده است.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی مسئولیت سلامتی زندانیان بر عهده دستگاه قضایی و سازمان زندان‌ها است. با وجود این، مسئولان این نهادها به‌همراه نهادهای امنیتی با مخفی‌کاری، جعل روایت و فشار بر خانواده‌های زندانیان و جان‌باختگان از هرگونه پاسخگویی و پذیرش مسئولیت سرباز می‌زنند.

با استفاده از توییتر و گزارش‌های پیشین وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن