روحانی: هنوز حسن نیتی در دولت جدید آمریکا ندیده‌ایم

رئیس جمهور ایران روز پنج‌شنبه ضمن آن که اقدامات تحریمی دولت قبلی آمریکا علیه ایران را به‌ویژه در حوزه گردش مالی جنایت خواند گفت که هنوز شاهد «حسن نیتی» از سوی دولت جدید آمریکا نبوده است.

حسن روحانی روز پنج‌شنبه، ۲۳ بهمن‌ماه، در مراسمی، دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا را «جنایتکار» خواند و گفت که گرچه کلام دولت جدید آمریکا تغییر کرده، اما باید در عمل ببینیم چگونه جنایت‌های دولت قبلی را می‌خواهند جبران کنند.

آقای روحانی همچنین تاکید کرد که «اگر دولت جدید آمریکا در شعارهایش راستگو است، باید بلافاصله راه خود را عوض کند و تا حد ممکن مسیر گذشته را اصلاح کند.»

به نظر می‌رسد منظور روحانی از توصیه برای تغییر راه دولت آمریکا، لغو تحریم‌ها باشد.

در حال حاضر نحوه احیای کامل برجام به یک موضوع مناقشه‌انگیز تبدیل شده است. دولت آمریکا می‌گوید ایران به اجرای کامل برجام متعهد نیست و برای احیای برجام‌ ابتدا باید ایران به تعهدات هسته‌ای خود طبق توافق بازگردد.

دولت ایران در مقابل اعلام کرده است که آمریکا باید پیش از بازگشت به برجام یا همزمان با بازگشت به برجام، اقدام به لغو تحریم‌ها کند و پس از آن ایران شروع به بازگشت به تعهدات خود می‌کند.

در همین زمینه ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۲۲ بهمن گفت که برعکس، رویکرد ایران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به سمت دور ترشدن از توافق هسته‌ای موسوم به برجام بوده است.

خبرگزاری رویترز و روزنامه وال‌استریت جورنال هم در همین روز نوشتند که به گزارش جدیدی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافته‌اند که می‌گوید ایران گام‌های جدیدی برای «عدول بیشتر از تعهدات برجامی» خود برداشته است.

رهبر جمهوری اسلامی، ۱۹ بهمن ماه گفته بود که در صورت لغو تحریم‌ها توسط آمریکا، ایران اقدام به «راستی‌آزمایی» می‌کند تا «ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم.»

علی خامنه‌ای همچنین تاکید کرد این موضوع «سیاست قطعی» جمهوری اسلامی است و «هیچ‌کس از آن عدول نخواهد کرد.»