گروه هفت کشور صنعتی پرداخت پول گاز روسیه به روبل را رد کرد

زنی نوشته‌ای مبنی بر «نه به واردات گاز و نفت از روسیه» را در دست گرفته است.

وزیران انرژی گروه هفت کشور صنعتی روز دوشنبه هشتم فروردین درخواست روسیه برای پرداخت گاز وارداتی از این کشور به روبل را رد کردند.

روبرت هابک، وزیر اقتصاد و حفاظت اقلیمی آلمان، پس از نشست با همتایان خود گفت: «همه وزیران گروه هفت توافق دارند که این اقدامی یک‌جانبه بوده و نقض آشکار موافقتنامه‌های فعلی است».

او اظهار داشت: «وزیران انرژی کشورهای گروه هفت بار دیگر تصریح کردند که قراردادهای فعلی معتبر هستند و شرکت‌ها باید و حتما آن‌ها را محترم بشمارند... پرداخت به روبل قابل قبول نیست و ما از کمپانی‌ها می‌خواهیم که نگران همراهی با خواست پوتین نباشند».

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز سوم فروردین اعلام کرد که کشورش از این پس برای فروش گاز به کشورهای «غیردوست» فقط روبل، واحد پول روسیه، را قبول می‌کند و این تصمیم جدید از «همین هفته» اجرایی خواهد شد.

ایوان آبراموف از نمایندگان پارلمان روسیه روز دوشنبه اعلام کرد اگر هفت کشور اقتصادی جهان نخواهند واردات انرژی از روسیه را به روبل پرداخت کنند، به معنی قطع صادرات انرژی روسیه به این کشورهاست.

آمریکا، کانادا و بریتانیا به‌ عنوان سه عضو گروه هفت قبلا به‌دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین واردات نفت، گاز و زغال‌سنگ از این کشور را ممنوع کرده‌اند.

ژاپن دیگر عضو این گروه پارسال تنها سه درصد نفت و ۹ درصد گاز مایع وارداتی خود را از روسیه تامین کرده بود که به راحتی قابل جایگزینی است. تنها ایتالیا، فرانسه و آلمان در میان اعضای گروه هفت فعلا خرید نفت و گاز از روسیه را ادامه می‌دهند و تصمیم دارند تا پایان سال جاری، خرید گاز روسیه را ۶۶ درصد کاهش دهند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر