روسیه برای رهایی از بار تحریم‌های غرب «دست به دامان برزیل شد»

ژاییر بولسونارو (چپ) تنها یک هفته پیش از حمله روسیه به اوکراین مهمان ولادیمیر پوتین بود

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه خبر داد که روسیه از برزیل خواسته است تا در صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و گروه اقتصادهای برتر «جی ۲۰» از مسکو در مقابل تحریم‌های فلج‌کننده غرب حمایت کند.

آنتون سیلوآنوف، وزیر دارایی روسیه، این درخواست را در نامه‌ای مطرح کرده که در تاریخ ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) خطاب به پائولو گوئِدِس، وزیر اقتصاد برزیل، نوشته شده و به رویت رویترز نیز رسیده است.

در این نامه که روز چهارشنبه، ۲۴ فروردین، از طریق سفیر روسیه به دست وزیر اقتصاد برزیل رسیده، آقای سیلوآنوف با اشاره به «تلاش‌ها در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برای محدود کردن یا حتی اخراج روسیه از روند تصمیم‌گیری‌ها» خواسته است که برزیل از این کشور در برابر «اتهامات سیاسی و تبعیض در موسسات مالی بین‌المللی و مجامع چندجانبه» حمایت کند.

وزیر اقتصاد روسیه در این نامه درباره موانع مشارکت روسیه در این نهادها توضیح بیشتری نداده است.

اریوالدو گومز، دبیر امور اقتصادی بین‌الملل وزارت اقتصاد برزیل، در واکنش به خبر دریافت این نامه از سوی روسیه تنها گفته است که کشورش مایل است روسیه به عنوان عضوی در گفت‌وگوهای سازمان‌های چندجانبه باقی بماند.

آقای گومز در ادامه با تاکید بر ضرورت «باز نگه داشتن گفت‌وگوهای ضروری» گفت که «پل‌های ما نهادهای بین‌المللی هستند و این پل‌ها باید حفظ شوند».

سازمان اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» اخیرا در گزارشی اعلام کرد که دولت روسیه برای نخستین بار از زمان انقلاب بلشویکی سال ۱۹۱۷ با ناتوانی در بازپرداخت بدهی‌های خارجی خود مواجه شده است.

ناتوانی در بازپرداخت بدهی دولتی روسیه در پی تحریم‌های سخت اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه مسکو به‌ دلیل تهاجم نظامی به اوکراین اتفاق افتاده است.

بر اساس ارزیابی دولت آمریکا، روسیه امسال با تورم ۲۰۰ درصدی مواجه خواهد شد و اقتصاد این کشور نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد کوچک‌تر خواهد شد.

ژاییر بولسونارو، رئیس جمهور دست راستی و افراطی برزیل، با ولادیمیر پوتین رابطه‌ای حسنه دارد و تاکنون از محکوم کردن حمله به خاک اوکراین سر باز زده است،‌ اقدامی که انتقاد شدید آمریکا را در پی داشت.