روسیه دسترسی به پلتفرم‌های مختلف رادیو اروپای آزاد را مسدود کرد

نمایی از تحریریه دفتر مسکوی رادیو اروپای آزاد که پیشتر به دنبال فشارهای روسیه، فعالیتش را متوقف کرد. وب‌سایت بخش روسی رادیو اروپای آزاد به تازگی در روسیه مسدود شده است.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی روز جمعه در بیانیه‌ای مسدود شدن دسترسی کاربران داخل روسیه به سرویس‌های خبری روسی‌زبان این رسانه و همچنین سایر پلتفرم‌های آن در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک و توییتر را محکوم کرد.

جیمی فلای، رئیس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، در واکنش به این اقدام مقام‌های روس گفت که ولادیمیر پوتین در مورد دامنه و هزینه‌های جنگ در اوکراین، سلسله دروغ‌های ثابت و مداومی را به خورد روس‌ها می‌دهد.

او تاکید کرد که به‌رغم محدودیت‌های اعمال شده، رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی از سانسور محتوای خود در این لحظه سرنوشت‌ساز خودداری می‌کند، چرا که مخاطبان روسی شایسته حقیقت هستند.

آقای فلای افزود: «ما به گردآوری اطلاعات مبتنی‌بر واقعیت درباره اقدامات دولت روسیه و پیامدهایی که هم‌اکنون آن‌ها (مردم روسیه) باید متحمل شوند، ادامه خواهیم داد.»

رادیو فردا که به گزارش و انعکاس اخبار مربوط به ایران می‌پردازد نیز از جمله سرویس‌های تحت مجموعه رادیو اروپای آزاد است.

نهاد ناظر بر فعالیت‌های رسانه‌ای و مقررات ارتباطات در روسیه موسوم به «روسکومنادزُر» روز جمعه تایید کرد که دسترسی به وب‌سایت‌های رسانه‌های خبری مستقل را «محدود» کرده است.

گزارش‌های گروه‌های ناظر اینترنتی همچنین حاکی است دسترسی به وب‌سایت‌های روسی بی‌بی‌سی و دویچه وله به همراه صفحات رسمی این رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر و نیز اپلیکیشن آن‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی اپل و گوگل برای کاربران روسیه مسدود شده است.

این تصمیم که آشکارا با هدف قطع دسترسی مخاطبان روسی‌زبان به اطلاعات مستقل و خارج از دستگاه تبلیغاتی کرملین در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین اتخاذ شده است، از نیمه‌شب پنج‌شنبه و جمعه به اجرا درآمد.

در یک هفته گذشته و از زمان صدور فرمان ولادیمیر پوتین برای تهاجم همه‌جانبه روسیه به اوکراین، سرویس روسی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و سایر رسانه‌های مستقل بارها از سوی مقام‌های روسیه تهدید به تعلیق و ممنوعیت فعالیت شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در روزهای اخیر مسکو را به «نقض همه‌جانبه آزادی رسانه‌ها و حقیقت» متهم کرد و گفت که مقام‌های روسیه در صدد ایجاد «انحراف و سرکوب» گردش آزاد اطلاعات مربوط به جنگ کرملین علیه اوکراین هستند.