روسیه ۵۰۰ آمریکایی از جمله اوباما را تحریم کرد

باراک اوباما

وزارت خارجه روسيه روز جمعه اعلام کرد که در واکنش به تحريم‌های جديد واشنگتن سفر ۵۰۰ شهروند آمريکا از جمله باراک اوباما، رييس جمهوری سابق اين کشور به روسيه را ممنوع کرده است.

وزارت خارجه روسيه همچنين خبر داد که مسکو درخواست اخير واشینگتن را برای تماس و ملاقات کارمندان کنسولگری آمريکا با ايون گرشکوويچ، خبرنگار روزنامه وال استريت جورنال که در ماه مارس به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد، رد کرده است.

بيانيه وزارت خارجه روسيه دليل اين تصميم را رد درخواست رواديد برای خبرنگاران رسانه‌های اين کشور از سوی دولت آمريکا عنوان کرد که قصد داشتند همزمان با سفر سرگئی لاورف برای شرکت در جلسات سازمان ملل به نيويورک بروند.

اين بيانيه افزود:«واشینگتن بايد از مدت‌ها پيش می‌فهميد که حتی يک اقدام خصمانه عليه روسيه بدون مجازات نخواهد ماند.»

دولت آمريکا روز گذشته بيش از ۳۰۰ فرد و نهاد را به دليل حمايت از روسيه و يا کمک به این کشور برای دور زدن تحريم‌های غرب به فهرست سياه افزود.

هدف اين اقدام آمريکا شرکت­‌هايی است که به ارتش روسيه در جنگ علیه اوکراین کمک می­‌کنند و درعين حال، گسترش دامنه اين نوع اقدامات تنبيهی به بلاروس است.

از آغاز تهاجم نظامی روسيه به اوکراين در ۱۵ ماه گذشته، دولت آمريکا چند هزار فرد حقوقی و حقيقی در روسيه را به فهرست سياه افزوده و تحريم­‌های شديدی عليه بخش­‌های مالی، تسليحاتی، انرژی و تجاری آن کشور وضع کرده است.