روسیه صادرات گاز به فنلاند را از روز شنبه متوقف می‌کند

شرکت تامین انرژی «گازوم» فنلاند روز جمعه، ۳۰ اردیبهشت، به نقل از شرکت روسی «گازپروم» اعلام کرد که از ساعت هفت صبح روز شنبه به‌وقت محلی، صادرات گاز طبیعی روسیه به فنلاند متوقف می‌شود.

شرکت دولتی گازوم ضمن اعلام این خبر گفت که از پیش برای رویارویی با چنین وضعیتی به‌دقت آماده شده و شبکه جایگزینی را برای تامین گاز این کشور راه‌اندازی کرده است، بنابراین خللی در جریان گاز طبیعی در فنلاند ایجاد نخواهد شد.

تصمیم روسیه برای توقف تامین گاز کشور همسایه پس از آن اتخاذ می‌شود که فنلاند روز یک‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت، به‌ طور رسمی از قصد خود برای پیوستن به ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) خبر داد.

فنلاند یک‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد و از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین و در پی تشدید نگرانی‌های امنیتی، حمایت عموم فنلاندی‌ها برای پیوستن به ناتو افزایش یافته است.

مسکو بارها یکی از دلایل آن‌چه را «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین می‌خواند، نگرانی از گسترش ناتو اعلام کرده و حال خودِ این تهاجم به کشور همسایه، باعث نگرانی کشورهای دیگر و تلاش و زمینه‌چینی آنها برای پیوستن به ناتو شده است.

گازوم از پرداخت روبل به روسیه در ازای صادرات گاز خودداری کرده است. پیش از این نیز، شرکت دولتی گازپروم فروش گاز به لهستان و بلغارستان را به دلیل مشابه متوقف کرده بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، اعلام کرد که از ۱۲ فروردین، فرمان دریافت پول گاز صادراتی به روبل اجرایی خواهد شد و قرارداد صادرات گاز به هر کشوری که زیر بار این شرط نرود، لغو خواهد شد.

این اقدام تلافی‌جویانه از سوی کرملین در واکنش به تحریم‌‌های «تنبیهی» غرب در پی تهاجم روسیه به اوکراین انجام گرفته است.