مقام ارشد ناتو: روس‌ها در اوکراین هر روز متحمل ۱۵۰۰ کشته و زخمی می‌شوند

نیروهای اوکراینی در نزدیکی باخموت (عکس از آرشیو)

یک مقام ارشد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو می‌گوید، نظامیان روسی در اوکراین روزانه متحمل ۱۵۰۰ کشته و زخمی می‌شوند.

روزنامه گاردین روز شنبه ۲۷ اسفند از قول یک مقام ارشد ناتو که نامی از وی نبرده، گزارش داده است که در جنگ منطقه باخموت اوکراین، روزانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نظامی روسیه در اوکراین کشته و ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر نیز زخمی می‌شوند.

او گفت شمار تلفات نیروهای نظامی اوکراین به مراتب کمتر از روسها است.

روز شنبه، ۳۸۸ روز از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد و تاکنون ده‌ها هزار نفر از دو طرف کشته شده‌اند.

روسیه در هفته‌های آغازین تهاجم، در تلاش برای اشغال کی‌یف و ساقط کردن دولت اوکراین بود، اما با مقاومت مردم و نظامیان اوکراینی، همچنین پشتیبانی چشمگیر غرب از اوکراین، نهایتا هدف خود را به تسخیر مناطق شرقی این کشور محدود کرد.

از پاییز پارسال نیروهای اوکراینی ضدحملات به نظامیان روسی در مناطق اشغالی شرق کشور را افزایش داده و بخشهای وسیعی از این مناطق را آزاد کرده‌اند.

طی هفته‌های گذشته نیز نبردهای سختی در منطقه باخموت در جریان بوده است.

نظامیان گروه «واگنر» روسیه ۱۷ اسفندماه مدعی شدند که نیروهای روسی شرق باخموت را تصرف کرده‌ند، اما گزارش نهادهای غربی نشان می‌دهد که نیروهای روسی با تلفات سنگین، پیشروی چندانی در جنگ باخموت نداشته‌اند.

روزنامه گاردین نیز از قول مقام ارشد ناتو می‌نویسد نشانه‌ای از احتمال سقوط باخموت که هم‌اکنون به خط مقدم جنگ تبدیل شده، دیده نمی‌شود.

در این میان، دیوان کیفری بین‌المللی روز جمعه ۲۶ اسفند اعلام کرد که برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به اتهام مشارکت در «رُبایش کودکان اوکراینی» قرار بازداشت صادر کرد و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز هم‌زمان از تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی حمایت کرد.

جو بایدن می‌گوید ولایمیر پوتین «به وضوح مرتکب جنایات جنگی» شده است.

گزارش رسانه‌های روسی حاکی است که آقای پوتین یک روز بعد از قرار بازداشت، به منطقه کریمه اوکراین که از سال ۲۰۱۴ در اشغال روسیه است، سفر کرده است.

هم‌زمان نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا اعلام کرد جنگنده‌های انگلیسی و آلمانی یک هواپیمای روسی را که در نزدیکی حریم هوایی استونی در حال پرواز بود، رهگیری کردند.

این گزارش می‌افزاید «هواپیمای مسافربری نظامی» روسیه که توسط دو جنگنده این همراهی می‌شد، با دو جنگنده تایفون رهگیری شد.

با استفاده از گزارش‌های گاردین، رادیو فردا. د.خ