آتش‌سوزی در پالایشگاه بزرگ روس‌نفت در پی حمله پهپادی اوکراین

تصویر آرشیوی از تأسیسات نفتی شرکت روس‌نفت در منطقه سامارا

یک پالایشگاه بزرگ روس‌نفت در شهر جنوبی سامارا در روسیه در پی حملات پهپادی اوکراین آتش گرفت و مهار این آتش‌سوزی ساعت‌ها طول کشیده است.

دقیقا مشخص نیست هم‌اکنون وضعیت این پالایشگاه با ظرفیت پالایش روزانه ۱۷۰ هزار بشکه به چه صورت است، اما اوکراین طی چند روز گذشته چندین پالایشگاه روسی را مورد هدف قرار داده و فعالیت دو پالایشگاه را مختل کرده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی شامگاه شنبه ۲۷ اسفند بدون اشاره به این حملات، از ارتش، سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور به خاطر «قابلیت‎‌های جدید تسلیحات دوربرد» قدردانی کرد و گفت که اوکراین می‌تواند از سلاح‌های خود برای ضربه به نقاط آسیب‌پذیر «ماشین جنگی روسیه» استفاده کند و توانایی پهپادهای ما واقعا دوربرد است.

خبرگزاری اینترفکس روسیه نیز روز شنبه گزارش داد که آتش‌سوزی پالایشگاه «سیزران» در منطقه سامارا مهار شده و تلاش‌ها برای خاموش کردن کامل آن ادامه دارد.

مقامات محلی سامارا می‌گویند روز شنبه حمله پهپادی به نووکویبیشفسکی دیگر پالایشگاه واقع در همین منطقه نیز خنثی شده است.

هر دو پالایشگاه متعلق به شرکت روس‌نفت هستند و در ۸۰۰ کیلومتری جنوب مسکو در مرز با اوکراین واقع هستند.

یک منبع اوکراینی به رویترز گفته است آژانس اطلاعاتی سرویس امنیت اوکراین پشت حملات پهپادی به پالایشگاه‌های سیزران، نووکویبیشفسکی و کیوبیشوسکی در روز شنبه بوده است.

رسانه‌های روسیه اطلاعاتی درباره وضعیت پالایشگاه کیوبیشوسکی نداده، اما این پالایشگاه نیز در شهر سامارا واقع است.

منبع اوکراینی در ادامه گفته است سرویس امنیت اوکراین مصمم به از بین بردن توان مالی روسیه برای آتش‌افروزی در اوکراین است.

بیشتر در این باره: اوکراین سه پالایشگاه بزرگ روسیه را هدف قرار داد

طی روزهای گذشته پالایشگاه‌ «ریازان» روس‌نفت با ظرفیت پالایش روزانه ۲۵۰ هزار بشکه و پالایشگاه «نورسی» شرکت لوک‌اویل روسیه مورد حمله پهپادی قرار گرفته بود.

رویترز از قول منابعی گزارش داده که نیمی از ظرفیت پالایشگاه نورسی از کار افتاده و ۷۰ درصد از تولید پالایشگاه ریازان کاسته شده است.

این گزارش می‌افزاید روسیه از مارس سال جاری صادرات بنزین را ممنوع کرده تا قیمت آن در داخل افزایش نیابد، اما حملات به پالایشگاه‌های این کشور می‌تواند روند تولید سوخت را مختل کرده و قیمت آن را افزایش دهد.

اوکراین طی روزهای گذشته حملات پهپادی ناموفقی نیز به پالایشگاه‌های سنت پترزبورگ و روستوف نیز داشته است.

این حملات در حالی است که روسیه از روز گذشته رای‌گیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری را آغاز کرده و تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.