خطیب‌زاده موکول شدن توافق احیای برجام به دولت بعدی را تأیید نکرد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره موکول شدن توافق احیای برجام به دولت بعدی گفت که این گزارش‌ها نزدیک به واقعیت نیست.

به گزارش ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری روز دوشنبه، ۳۱ خرداد هم‌چنین گفت که تمام طرف‌های حاضر در وین بدون فوت وقت درباره جزئیات و موارد مختلف با یکدیگر صحبت کرده‌اند و هیچ کدام احساس این‌که وقتی را زیادی در وین گذاشتند، ندارند.

این اظهارات در حالی مطرح‌ می‌شود که منابع غربی روز یک‌شنبه، ۳۰ خرداد به تهران هشدار دادند که مذاکرات وین برای احیای برجام، نمی‌تواند بدون محدویت ادامه یابد.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری رویترز، انتخابات ریاست جمهوری در ایران که به پیروزی ابراهیم رئیسی انجامید، وقفه‌ای در مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا به وجود آورده است و همین امر واکنش مقامات غربی را به دنبال داشته که درباره از دست رفتن زمان به ایران هشدار داده‌اند.

آقای خطیب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به احتمال به این که دور آینده مذاکرات وین، «دور پایانی» خواهد بود، گفت که آن‌چه که در مورد مذاکرات وین باقی مانده بیش از نیاز به مذاکره، احتیاج به اتخاذ «تصمیم سیاسی» از سوی تمامی طرف‌ها دارد.

دیپلمات‌‌های ایرانی و نماینده اتحادیه اروپا پیشتر گفته‌‌ بودند از آنجا که مذاکرات به مراحل سرنوشت‌ساز خود رسیده هیئت‌ها به برای مشورت به پایتخت کشورهای خود بازگشته‌اند.

حتی عباس عراقچی، رئیس هیئت ایران در مذاکرات وین، گامی از این فراتر برداشت و تاکید کرد که هیئت‌ها این بار «نه تنها برای مشورت، بلکه برای کسب آخرین تصمیمات» به کشور خود رفته‌اند.

منابع ایرانی و غربی پیشتر به رویترز گفته‌ بودند که روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به احتمال زیاد موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات جاری را تغییر نخواهد داد زیرا در هر حال، تصمیم نهایی در این‌باره با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران است.

در همین حال، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در تازه‌ترین سخنان خود ابراز امیدواری کرده است که انتخابات ریاست جمهوری و رئیس‌جمهور تازه ایران روند کنونی مذاکرات احیای برجام را تحت تأثیر قرار ندهد.