ادامه بی‌خبری از سرنوشت صحرا رضایی، دانشجوی افغان دانشگاه علامه، با گذشت چهل روز

صحرا رضایی،

با گذشت بیش از چهل روز، از مفقود شدن صحرا رضایی، دانشجوی افغانستانی، وکیل خانواده این دانشجو گفت که روز۲۶ مهر دقیقا همان روزی که سخنگوی دولت به دانشگاه علامه طباطبایی رفته بوده، صحرا نیز به این دانشگاه حاضر بوده اما از ساعت ۱۲ ظهر آن روز تاکنون هیچ خبر و اثری از او در دست نیست.

صحرا رضایی، شهروند بیست و دو ساله افغانستانی و دانشجوی ترم هفتم رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی تهران است که از ۲۶ مهر ماه پس از مراجعه به این دانشگاه، مفقود شده است.

رضا شفاخواه، وکیل خانواده صحرا رضایی، در مصاحبه با روزنامه شرق، با بیان اینکه پس از مفقود شدن این دختر دانشجو، «یکی از مسئولان دانشگاه اطلاع داده بود که ما خبر داریم صحرا رضایی بازداشت شده» است، گفت: «ولی پیگیری‌های ما از این شخص بی‌نتیجه ماند و احتمالا خبر آن مسئول موثق نبوده است.»

این وکیل افزود: «ما به هر کجا که فکر کنید مراجعه کردیم، اصلی‌ترین جایی که باید مراجعه می‌کردیم، دایره نظارت بر متهمان امنیتی است که هر کسی در استان تهران توسط هر نهادی بازداشت شود اسم و پرونده‌اش در این دایره وجود دارد.»

او گفت که در «دایره نظارت بر متهمان امنیتی» با «بند ۲۰۹» زندان اوین که متعلق به وزارت اطلاعات است تماس گرفتند و «با وجود اینکه این بند اطلاعات بازداشتی‌های خود را به هیچ‌کس نمی‌دهد، اما به دایره نظارت جواب دادند که اصلا چنین شخصی اینجا نیست، حتی با شماره پاسپورت هم پیگیری کردند و گفتند این مشخصات را بند ۲۰۹ ندارند.

وکیل خانواده صحرا رضایی تاکید کرد که با پیگیری‌های انجام شده تا الان این دختر ۲۲ساله در هیچ‌کدام از زندان‌های تهران نبوده است.

رضا شفاخواه همچنین ضمن اشاره به شکایت در دادسرای جنایی درباره سرنوشت این دختر دانشجو ، تصریح کرد که در آگاهی شهر قدس، قلعه‌حسن‌خان، محل سکونت خانواده صحرا نیز نامه برای پیگیری از پزشکی قانونی، سردخانه، بیمارستان و بهشت زهرا دادند که خانواده صحرا رضایی همه اینها را رفته و پیگیری کرده‌اند، اما هیچ اثری از این دختر دانشجو نبوده است.

این وکیل افزود که طبق گفته خانواده صحرا رضایی، این دختر دانشجو ۲۶ مهر ماه در ساعت ۱۲ ظهر آخرین تماس تلفنی را با خواهرش داشته و همان روز رفته بوده تا ویزای تمدید شده خود را از دانشگاه بگیرد چون چند سالی است که دانشگاه‌ خودش برای دانشجوهای مهاجر ویزا را تمدید می‌کند.

به گفته رضا شفاخواه، روز ۲۶ مهر ماه دقیقا همان روزی است که علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت رئیسی، برای گفت‌وگو با دانشجویان به دانشگاه رفته بود و صحرا رضایی هم همان روز برای گرفتن پاسپورت خود در این دانشگاه حاضر بوده اما از ساعت ۱۲ ظهر آن روز گوشی‌ او خاموش می‌شود و تا الان هم در دسترس نیست.

وکیل خانواده صحرا رضایی همچنین گفت که «این دختر دانشجو بیماری قلبی شدید دارد، یعنی قلبش سوراخ بوده و خیرین به واسطه کمک درمان، با این خانواده آشنا شدند و بعد هم کمک‌هزینه تحصیل او را بر عهده گرفتند»

رضا شفاخواه با تاکید بر نگرانی که در صورت بازداشت این دختر دانشجو برای سلامت جسمانی او وجود دارد، گفت: «هدف ما این است که با توجه به بیماری قلبی‌ای که دارد خبری از این دختر برسد.»

این وکیل همچنین گفت: «خود دادیار نظارت بر زندان اوین که برای جرائم امنیتی فعال است، با وجود آنکه مستقیم از بند ۲۰۹ پرسید و آنها سرچ کردند و گفتند چنین شخصی را اینجا نداریم، به من گفتند به دادسرای جنایی بروم و از آنجا برای بند ۲۰۹ نامه بگیرم تا به صورت مکتوب جواب استعلام را بگویند.»

خبر مفقود شدن صحرا رضایی دانشجوی افغانستانی دانشگاه علامه طباطبایی پیشتر از سوی شورای صنفی دانشجویان کشور نیز منتشر منتشر شده بود، با این حال مقام‌های قوه قضائیه و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی تاکنون هیچ توضیحی درباره سرنوشت این دانشجو ارائه نکرده‌اند.

طبق گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تا روز شنبه پنجم آذر ماه دست‌کم ۱۸ هزار و ۱۸۳ تن در جریان اعتراضات سراسری به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند. همچنین ۵۶۶ دانشجو نیز از آغاز اعتراضات بازداشت شده‌اند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی و دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در مقابل خانواده‌های معترضان بازداشت شده پاسخگو نیستند و حتی حاضر به اعلام شمار بازداشت شدگان و کشته شدگان در اعتراضات نیستند.