انتقاد پلیس تهران از فروش سلاح گرم و سرد در سایت‌های «دارای مجوز»

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از تبلیغ برای فروش انواع سلاح گرم و سرد در فضای مجازی و گاه حتی در «سایت‌های مجوزدار» انتقاد کرد.

حسین رحیمی روز شنبه، سوم اردیبهشت، به خبرگزاری ایسنا گفت که این تبلیغات شامل فروش انواع سلاح گرم و سرد، شبه‌سلاح و فشنگ در سایت‌های مختلف از جمله سایت‌های دارای مجوز می‌شود.

آقای رحیمی در ادامه با «مجرمانه» خواندن فروش و تبلیغ فروش اسلحه در سایت‌های مختلف، درباره نقش پلیس در این باره گفت: «قرار نیست ما نظارتی کنیم، بلکه خود صاحبان و مالکان این سایت‌ها و نهادهای مسئول در این زمینه باید نظارت کرده و جلوی چنین تبلیغاتی را بگیرند.»

کشف اسلحه و بازداشت فروشندگان انواع سلاح از سوی پلیس گه‌گاه خبرساز می‌شود. پلیس امنیت تهران بزرگ اوایل دی پارسال از بازداشت چهار فروشنده سلاح و مهمات در فضای مجازی خبر داده بود.

بر اساس قوانين كيفری و مدنی ایران، حمل غيرمجاز اسلحه گرم و سرد در ايران جرم است.

بر اساس بند چهارم قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غيرمجاز «وارد كردن هر نوع سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت كنترل به كشور، خارج كردن آنها از كشور، ساخت، مونتاژ، نگهداری، حمل، توزيع، تعمير و هرگونه معامله آنها بدون مجوز مراجع ذی‌صلاح جرم است و مرتكب اين امر، به مجازات‌های مندرج در اين قانون محكوم می‌شود».

بر اساس ماده ۶۶۴ قانون مجازات اسلامی هم «هركس عالماً عامداً برای ارتكاب جرمی اقدام به ساخت كليد يا تغيير آن كند، يا هرنوع وسيله‌ای برای ارتكاب جرم بسازد، يا تهيه كند، به حبس از سه ماه تا يک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محكوم خواهد شد».