سوارکار ایرانی به دلیل ممنوع‌الخروج شدن از سوی پدرش از مسابقات جهانی بازماند

سارا پورعظیما، نوجوان سوارکار ایرانی که به دلیل ممنوع‌الخروج شدن از سوی پدرش از حضور در مسابقات جهانی بازماند.

سارا پورعظیما، نوجوان سوارکار ایرانی به دلیل ممنوع‌الخروج شدن از سوی پدرش از حضور در مسابقات جهانی بازماند.

به گزارش رکنا، این نوجوان ۱۲ ساله که قرار بود در هفته جاری برای حضور در این مسابقات به همراه تیم ورزشی ایران، عازم روسیه شود، پس از ورود در فرودگاه از ممنوع‌الخروجی خود اطلاع یافت و اجازه پرواز پیدا نکرد.

مهرداد مهرآوین، وکیل غزاله پورمنتظم، مادر این سوارکار نوجوان، در گفت‌وگو با رکنا دلیل اقدام پدر سارا را «اختلافات خانوادگی» عنوان کرده است.

با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته برای کسب اجازه از دادستان برای محلق شدن سارا پورعظیما به اعضای تیم در پرواز بعدی، مراجع قانونی اجازه خروج او از کشور را صادر نکردند.

محمد پورعظیما، پدر سارا نیز درباره دلایل ممنوع الخروج کردن دخترش با اشاره به اختلافات با همسرش گفته است: «مدتی قبل با حق قانونی خود، همسر و دخترم را ممنوع الخروج کردم تا از خروج احتمالی آنها بی‌اطلاع بنده جلوگیری کنم».

آقای پورعظیما در ادامه افزوده است: «سارا قصد داشت که کیلومترها از ایران دور شود و من به عنوان پدرش خبر نداشتم که او قرار است تنهایی سفر کند.»

او با تاکید بر این که از تاریخ پرواز دخترش اطلاع نداشته، گفته است که خداحافظی نکردن او قبل از سفر، «توهین به جایگاه پدری من» است.

این در حالی است که مادر سارا می‌گوید که پدر او پیش از پرواز، از تاریخ سفر او مطلع بوده است.

بر اساس قوانین ایران پدر می‌تواند ظرف کم‌تر از یک ساعت فرزند کم‌تر از ۱۸ سال خود را با مراجعه به اداره گذرنامه ممنوع‌الخروج کند، اما مادر باید تقاضای ممنوع‌الخروجی و دلایل توجیهی خود را به دادگاه خانواده طی یک دادخواست ارائه دهد.

بر اساس این قوانین، اگر مادر بخواهد فرزند خود را ممنوع الخروج کند موضوع کمی پیچیده‌تر است و باید تقاضای ممنوع الخروجی و دلایل توجیهی خود را به دادگاه خانواده طی یک دادخواست ارائه دهد و قاضی پس از رسیدگی و استماع دلایل طرف دیگر (پدر) در صورت صلاحدید و قبول توجیهات مدعی، دستور ممنوع الخروجی را صادر می‌کند.

پیش از این چند ورزشکار زن ایرانی دیگر چون فروغ عباسی، اسکی‌باز و نیلوفر اردلان، عضو تیم ملی فوتسال نیز به دلیل ممنوع‌الخروج شدن از سوی همسر، از حضور در رقابت‌های جهانی بازمانده بودند، اما این اولین بار است که ممانعت از خروج یک ورزشکار زن از سوی پدرش خبرساز شده است.

زنان ایرانی با محدودیت‌های بسیاری در حوزه ورزش مواجه هستند. عدم امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها در رقابت‌های مربوط به مردان و لزوم استفاده از پوشش اسلامی از جمله این محدودیت‌ها است.