استخدام زنان در نیروهای مسلح عربستان سعودی قانونی شد

حضور زنان و مردان در کافه‌ای در عربستان؛ عکس آرشیوی

وزارت دفاع عربستان سعودی روز یکشنبه سوم اسفند اعلام کرد که زنان این کشور می‌توانند از این پس برای استخدام در نیروهای مسلح پادشاهی عربستان درخواست بدهند.

شبکه خبری العربیه به نقل از این وزارتخانه نوشته است که زنان عربستان هم‌اکنون اجازه دارند برای درجات نظامی مختلف در نیروهای مسلح این کشور شامل ارتش، نیروی هوایی سلطنتی، نیروی دریایی سلطنتی، نیروی راهبردی موشکی و خدمات پزشکی نظامی درخواست استخدام کنند.

بر همین اساس، زنان متقاضی باید بین ۲۱ تا ۴۰ ساله باشند، قدشان بالای ۱۵۵ سانتی‌متر باشد و نباید کارمند دولت باشند. به‌علاوه، باید دست‌کم تحصیلات دوره متوسطه خود را تکمیل کرده باشند.

به باور تحلیلگران، این تغییرات بخشی از اصلاحات وسیع محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، برای مدرنیزه کردن جامعه‌ای به شدت محافظه‌کار است که برداشت‌های افراطی از اسلام مدت‌ها بر قوانین آن حاکم بوده است.

ولیعهد عربستان در چند سال گذشته برای تغییر وجهه محافظه‌کارانه کشورش به نقاط مختلف دنیا سفر کرده و یکی از برنامه‌های عمده او پایان دادن به بخشی از محدودیت‌ها در مورد زنان و تفکیک جنسیتی است.

در همین زمینه، ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور در سال ۹۷ لغو شد و همچنین صدور گذرنامه برای زنان بالای ۲۱ سال و سفر به خارج از کشور بدون اجازه قیم قانونی اعلام شد.

بر اساس گزارش شبکه العربیه/ آ.ت/ ک.ر