عربستان سعودی: رهبر شاخه «حکومت اسلامی» در يمن دستگير شد

یمن عکس از آرشیو

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی روز سه شنبه چهارم تير گفت واحدهای نيروی مخصوص اين کشور رهبر شاخه يمن گروه «حکومت اسلامی» را دستگير کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در بیانیه ای که توسط خبرگزاری دولتی عربستان منتشر شد گفت رهبر شاخه يمنی گروه «خلافت اسلامی» به نام ابو اسامه المهاجر و چند عضو ديگر اين گروه از جمله مسئول مالی آن روز سوم ژوئن در جريان يورش نيروهای سعودی و يمنی به يک خانه دستگير شده اند.

در اين بيانيه گفته می شود که در جريان اين عمليات که ده دقيقه طول کشيد تعدادی اسلحه، مقداری مهمات و وسايل ارتباطی کشف و ضبط شده است. در اين عمليات غير نظاميان، از جمله سه زن و سه کودک که در اين خانه بودند آسيبی نديده اند.

اين بيانيه می افزايد:«اين عمليات يک ضربه بزرگ به گروه تروریستی داعش (خلافت اسلامی) به خصوص در يمن تلقی می شود.»

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی و با مشارکت فعال امارات متحده عربی از بهار ۲۰۱۵ در حمايت از دولت يمن و برای مبارزه با شورشيان حوثی که از حمايت ايران برخوردار هستند وارد جنگ يمن شد.

اين ائتلاف درعين حال با گروههای اسلامگرای تندرو نظير شاخه القاعده در یمن می جنگد. آمريكا نيز در سالهای اخير با پهپاد به مواضع و مخفيگاه های اين گروه در يمن حمله کرده است.

گروه موسوم به خلافت اسلامی (داعش) که در آغاز شاخه ای از القاعده بود در سال ۲۰۱۴ حدود يک سوم از خاک عراق و سوريه را به تصرف درآورد ولی در سالهای اخير تمام اين مناطق را از دست داده است. اين گروه در کشورهای ديگر از جمله يمن، افغانستان و مناطقی از آفريقا شاخه های فعالی دارد.