ادامه مسومیت‌های مشکوک در مدارس دخترانه؛ «شیطنت دانش‌آموزان عامل مسمومیت‌ نیست»

تصویری از دو دختر دانش‌آموز مسموم شده در روز ۲۹ فروردین بر اثر حمله مشکوک با گاز سمی به مدرسه‌ای در تهران

با گذشته پنج ماه از آغاز مسمومیت‌های مشکوک با گاز سمی در مدارس دخترانه شهرهای مختلف ایران، روز چهارشنبه نیز این حملات مشکوک در چند شهر ادامه یافت.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، چند مدرسه در اصفهان، تهران، همدان و ارومیه هدف حملات مشکوک با گاز سمی قرار رفتند. در دبیرستان پیشتازان دزفول برای مداوای دانش‌آموزان آمبولانس به این مدارس اعزام شد.

روز سه‌شنبه نیز دست‌کم ۲۸ مدرسه در پنج استان کشور هدف حملات مشکوک با گاز سمی قرار گرفتند.

نماینده مجلس: عامل مسمومیت‌ در مدارس شیطنت دانش‌آموزان نیست

در همین حال، یک عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از تمرکز وزیر کشور و نهادهای نظامی بر «شناسایی زنان بدون حجاب» به جای «عوامل مسمومیت‌ دانش‌آموزان دختر»، تاکید کرد که عامل مسمومیت «فراتر از شیطنت چند دانش‌آموز» است.

احمدحسین فلاحی در ارتباط با سرنخ‌های به‌دست آمده از عوامل این حملات به سایت «دیده‌بان ایران» گفت: «در خبرهای رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی ادعا می‌شد که یکسری افراد را دستگیر کرده‌اند که اقداماتی چون انداختن اسپری را انجام می‌دادند اما به نظر من موضوع مسمومیت دانش‌آموزان فراتر از شیطنت چند دانش‌آموز است».

آقای فلاحی در ادامه مدعی شد که ممکن است عامل حملات گسترده به مدارس با گاز مسمومیت‌زا، «دشمن» باشد.

مقامات و رسانه‌های ایران در ماه‌های اخیر بارها حرف‌های متناقضی در مورد عامل این مسمومیت‌ها بیان کرده‌اند و از «شیطنت دانش‌آموزان» گرفته تا «دشمن» را عامل بروز این مسمومیت‌ها عنوان کرده‌اند.
در همین زمینه، خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران روز سه‌شنبه در گزارشی مدعی شد که «تحقیقات گسترده نهادهای ذیربط نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد حوادث مدارس، منشأ داخلی داشته و توسط دانش‌آموزان اتفاق افتاده است».

به ادعای این رسانه، «شیطنت‌های دوره نوجوانی همزمان با پوشش رسانه‌ای گسترده، این رقابت را بین برخی دانش‌آموزان تسری داده است».

این مسمومیت‌ها اواسط اسفند ماه به‌دنبال سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که عاملان احتمالی مسمومیت‌ها را به «اشد مجازات» تهدید کرد، تقریباً متوقف شد اما با پایان تعطیلات نوروزی و بازگشت دانش‌آموزان به مدارس بار دیگر از سرگرفته شد.