ضرب و شتم سپیده قلیان و محبوبه رضایی به دست زندانیان جرائم خشن در زندان بوشهر

سپیده قلیان، فعال مدنی زندانی (سمت راست)، محبوبه رضایی، فعال سیاسی زندانی (سمت چپ)

سپیده قلیان، فعال مدنی، و محبوبه رضایی، زندانی سیاسی محبوس در زندان بوشهر، روز سه‌شنبه، ۲۹ تیر، به دست زندانیان جرائم «در برابر چشم مسئولان این زندان» مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

یک منبع آگاه ضمن اعلام این خبر به سایت حقوق بشری هرانا گفت که این دو زندانی همچنین تهدید به مرگ شده‌اند و خانم قلیان سه‌شنبه شب را در دمای ۴۷ درجه در هواخوری بند به صبح رسانده است.

همچنین گفته شده که خانم رضایی نیز در پی این تهدیدها درخواست انتقال به زندان شیراز را داده که این درخواست بلافاصله رد شده است.

ضرب و شتم این زندانیان در حالی رخ داده که محمدمهدی حاج‌محمدی‌، مدیر سازمان زندان‌های ایران که اوایل خرداد از زندان بوشهر بازدید و با سپیده قلیان در مقابل دوربین صحبت کرده بود، با انتشار توییتی در همان زمان گفته بود که خانم قلیان «روحیه خوبی» داشته، از «شرایط و امکانات در اختیارش راضی بود» و «شیرینی‌پزی می‌کند» ولی «بابت سختی رفت و آمد خانواده‌اش نگران بود».

در همین رابطه خبرگزاری فارس نیز یک گزارش تصویری با خانم قلیان منتشر کرده بود که در آن‌ از وضعیت خود و رفتار خوب مسئولان زندان ابراز رضایت کرده بود.

خانم قلیان پیش از آن در سال ۹۷ نیز در شبه‌مستند «طراحی سوخته» اعترافاتی را مطرح کرده بود که بعدتر اعلام کرد که گفته‌هایش بر اساس متنی بوده که آمنه‌سادات ذبیح‌پور، گزارشگر صداوسیما در مقابل او گرفته بود.

سپیده قلیان در آبان ۹۷ همراه با حدود ۲۰ تن از کارگران هفت‌تپه و فعالان کارگری در پلیس امنیت شهرستان شوش بازداشت و سپس به اهواز و بعد به تهران منتقل شد.

خانم قلیان علاوه بر محکومیت پنج ساله در پرونده اعتراضات هفت‌تپه، دو پرونده دیگر با اتهام انتشار اخبار زندانیان عرب و افشای نقش بازجو-خبرنگاری آمنه‌سادات ذبیح‌پور دارد که تاکنون نتیجه آن اعلام نشده است.

این فعال مدنی روز ۲۰ اسفند سال گذشته با «دست‌بند و پابند» از زندان اوین تهران به زندان بوشهر تبعید شد.

محبوبه رضایی، فعال سیاسی اهل بوشهر، نیز در اردیبهشت ۹۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بابت اتهاماتی چون اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، عضویت در یکی از گروه‌های معاند نظام، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام مجموعا به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این رای در دادگاه تجدید نظر به ۲ سال و ۶ ماه کاهش یافت و او اواخر دی ۹۹ جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان بوشهر منتقل شد.