گلشیفته فراهانی درباره محمد حسینی: پدر و مادرت نبودند كه تو را به خاک بسپارند

محمد حسینی

گلشیفته فراهانی، بازیگر بین‌المللی سینما، روز یکشنبه به اعدام محمد حسینی واکنش نشان داده و در سوگ او نوشته است٬ عکس یا تصویری از «رقص و خنده» محمد حسینی در شبکه‌های اجتماعی دیده نشد.

این بازیگر بین‌المللی سینما نوشته است:«عكس يا فيلمى از رقص و خنده و خوشيت ديده نشد. پدر و مادرت نبودن كه تنِ بيگناه و بى جونت رو تحويل بگيرن و به خاك بسپارن. ولى ايران تو رو تحويل گرفت، در دلِ خودش خاك كرد. تا ابد. باشد كه جوونه بزنى و نمادِ مقاومت و افتخارِ پيروزى ملت ايران باشى. »


مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز شنبه ۱۷ دی‌ماه اعلام کرد که حکم اعدام محمد حسینی و محمدمهدی کرمی، دو تن از معترضان بازداشت شده در چهلم حدیث نجفی در کرج، اجرا شد.

تصاویر ویدئویی از مزار محمدمهدی کرمی در اشتهارد کرج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، اما تاکنون عکس یا تصویری از مزار محمد حسینی منتشر نشده است.

اطلاعات کمی درباره زندگی محمد حسینی وجود دارد و گفته می‌شد که او کارگر یک مرغداری بود و تنها زندگی می‌کرد. بر اساس اعلام حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» پدر و مادر محمد حسینی سال‌ها پیش فوت کرده‌اند. خانواده‌ متهمانِ دیگر در پرونده کشته شدن یک بسیجی در کرج نیز چندین بار پیام داده‌‌ بودند که محمد حسینی کسی را ندارد تا درباره وضعیت او اطلاع‌رسانی کند.

علی شریف‌زاده اردکانی شامگاه پنج‌شنبه، ۲۴ آذر، در توئیتی گفت که وقتی برای اخذ وکالت و ملاقات با محمد حسینی برای فرجام‌خواهی از حکم اعدام، طی درخواست او از زندان به شعبه اول دادگاه انقلاب کرج مراجعه کرده، «برخلاف قانون آیین دادرسی کیفری از اجازه تتظیم وکالتنامه و مطالعه پرونده» موکلش خودداری شده است.


این وکیل در ادامه این اقدام دادگاه انقلاب را «نقض آشکار حقوق یک انسان محکوم به اعدام» توصیف کرد.

علی شریف‌زاده اردکانی در توییتی دیگری ۲۷ آذرماه در خصوص ملاقاتش با محمد حسینی در زندان نوشته بود: «با سیدمحمد حسینی در زندان کرج ملاقات کردم روایتش همه اشک بود. از شکنجه، ضرب و شتم با چشم و دست و پای بسته تا لگد به سر و بیهوشی، از میله آهنی به کف پا و شوکر در قسمت‌های مختلف بدن، مردی که اقرارهایش تحت شکنجه بوده و هیچ وجاهت قانونی ندارد.»

محمد حسینی و محمدمهدی کرمی به اتهام مشارکت در کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در اعتراضات روز چهلم حدیث نجفی به «افساد فی‌الارض» محکوم شده و درخواست فرجام‌خواهی آن‌ها رد شده بود.

این دو معترض پیشتر اتهامات منتسب به خود را رد کرده و از شکنجه شدید خود در دوران بازداشت خبر داده بودند. هیچ یک از این دو در طول دوره بازداشت و محاکمه اجازه داشتن وکیل انتخابی و‌ دادرسی عادلانه را نداشتند.