بازداشت پنجمین بهایی در ایران در کمتر از یک هفته

شیدا تایید، شهروند بهایی که در قائم‌شهر بازداشت شده است

شیدا تایید پنجمین شهروند بهایی است که طی یک هفته گذشته در قائم‌شهرِ‌ مازندران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

به گزارش سایت حقوق بشری هرانا، خانم تایید روز پنج‌شنبه، اول مهر، در خانه خود بازداشت شده و ماموران امنیتی در زمان بازداشت اقدام به تفتیش خانه او کرده و برخی وسایل شخصی او را با خود برده‌اند.

شیدا تایید، متولد ۱۳۶۹ پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. او یک بار در سال ۱۳۸۹ به همراه مادرش بازداشت و چند روز بعد آزاد شد. یک بار دیگر نیز در سال ۱۳۹۱ بازداشت و در سال ۱۳۹۴ به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

چهار شهروند بهایی دیگر نیز با هویت هایده فروتن و پسرش مهران مصلی‌نژاد، همچنین معین میثاقی و نگاره قادری طی یک هفته گذشته در شیراز بازداشت شده‌اند.

درباره دلایل بازداشت این شهروندان و وضعیت آن‌ها پس از بازداشت تاکنون گزارشی منتشر نشده است.

بازداشت پی‌درپی شهروندان بهایی در ایران همواره با اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» رخ می‌دهد.

جامعه جهانی بهایی بارها تاکید کرده که این قبیل اتهام‌های امنیتی علیه شهروندان بهایی کاملا «بی‌اساس» و تنها دلیل بازداشت آن‌ها، اعتقادات و فعالیت‌های مذهبی است.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل نیز اواخر آبان گذشته با صدور قطعنامه‌ای، «نقض شدید و فاحش حقوق بشر» در ایران را محکوم کرده بود.

با وجود زندگی ۳۰۰ هزار بهایی در ایران، جمهوری اسلامی آیین بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات بارها بهاییان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و در بیش از چهار دهه گذشته احکام متعدد اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب و کار، تخریب منازل و گورستان‌ها علیه پیروان این آیین را صادر کرده‌اند.