تلاش استاندار تهران برای رفع نگرانی مردم از کمبود آب شُرب

عکس تزیینی از سد کرج یکی از منابع دخیره‌کننده آب موردنیاز استان تهران و البرز

استاندار تهران ضمن تایید مشکلات تامین آب به‌ویژه در بخش کشاورزی در تهران از شهروندان خواست که نگران کمبود آب شُرب نباشند.

در پی انتشار خبر کمبود احتمالی آب شرب در تهران، محسن منصوری استاندار تهران روز جمعه، ۱۲ آذر، به خبرگزاری ایسنا گفت: «این که گفته شده تهران تنها برای ۹۰ روز آب شرب دارد صحیح نیست، اما شهروندان صرفه‌جویی کنند.»

هدایت فهمی، معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی آبفای وزارت نیرو، روز چهارشنبه، ۱۰ آذر به تجارت‌نیوز گفته بود که اگر خشکسالی ادامه داشته باشد و ایران بارش نداشته باشد، آب تهران تنها کفاف ۹۰ روز این استان را می‌دهد.

محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران، نیز چندی پیش با اشاره به ذخایر ۴۰۹ میلیون متر مکعبی مخازن سدهای تهران گفته بود که این میزان تنها برای مصرف آب شُرب شهروندان است و کشاورزان و صنایع نیاز خود را باید از آب‌های زیرزمینی تامین کنند.

استاندار اصفهان هفته پیش اعلام کرده بود که آب پشت سد زاینده‌رود تنها کفاف صد روز مصرف مردم را می‌دهد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اعتراض‌ مردم اصفهان به ناکارآمدی مدیریت آب این استان هفته گذشته با ورود نیروهای امنیتی به‌شدت سرکوب شد و بر اساس گزارش منابع حقوق بشری د‌ه‌ها نفر از معترضان بازداشت شده و حدود ۴۰ نفر به دلیل شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای چشم خود را از دست داده‌اند.

اعتراض‌ به مشکلات کم‌آبی و خشکسالی در نقاط مختلف ایران از سال‌های گذشته آغاز شده است، اما این اعتراضات به‌صورت جدی و گسترده تیر امسال در شهرهای مختلف استان خوزستان صورت گرفت و بر اساس گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر دست کم ۹ نفر در این اعتراضات کشته شدند.

در ماه‌های اخیر برخی مسئولان دولت ایران با اعلام کاهش بارندگی در سال ۹۹ و تداوم این وضعیت در سال جاری، درباره خشکسالی هشدار داده بودند.