تیم‌ ملی فوتبال ایران در برابر روسیه تحریم‌شده به تساوی دست یافت

رسانه‌های روسیه در حاشیه این بازی، ویدئوهایی از فرسودگی استادیوم آزادی و چکیدن آب از سقف راهروی جایگاه ویژه منتشر کردند

تیم‌های ملی فوتبال ایران و روسیه در دیداری دوستانه، به تساوی یک بر یک رضایت دادند. هر دو گل بازی از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید.

این بازی در ورزشگاه آزادی و با حضور تماشاگران زن و مرد هوادار هر دو تیم ایران و روسیه برگزار شد.

روسیه در حالی به مصاف ایران رفت که پس از حمله نظامی این کشور به خاک اوکراین، از سوی فیفا و یوفا با محرومیت مواجه شد و فرصت حضور در جام جهانی قطر را هم از دست داد.

روسیه که جدایی از حوزه یوفا و حضور در رقابت‌های رسمی قاره آسیا را تحت بررسی دارد، در سال ۲۰۲۲ فقط سه بازی با کشورهای آسیای میانه انجام داد که حاصل آن پیروزی ۲-۱ مقابل قرقیزستان، و تساوی بدون گل با تاجیکستان و ازبکستان بود.

نتایجی که انتقاد رسانه‌های ورزشی روسیه را هم در پی داشته. این تیم در تهران هم از کسب پیروزی باز ماند.

در نخستین سرمربیگری امیر قلعه‌نویی که پس از ۱۶ سال مجدداً روی نیمکت تیم ملی نشست، در ترکیب اصلی ایران فقط محبی، نورافکن و مغانلو در جام جهانی حضور نداشتند.

در بیست‌وهشتمین دقیقه اشتباه بیرانوند در شروع مجدد بازی و تعلل مدافعین در دور کردن توپ، با پرس روس‌ها و توپ‌ربایی بازیکنان این تیم، زینکوفسکی را صاحب موقعیت کرد.

هافبک تکنیکی اسپارتاک مسکو، عزت‌اللهی را دریبل زد و توسط او سرنگون شد تا داور ازبکستانی نقطه پنالتی را نشان دهد.

آنتون میرانچوک هافبک هجومی لکوموتیو مسکو پشت ضربه ایستاد و پس از مکثی کوتاه، برای به ثمر رساندن چهارمین گل ملی‌اش توپ را بر خلاف جهت شیرجه بیرانوند وارد دروازه ایران کرد.

ایران در نیمه اول دو موقعیت‌ ایده‌آل از دو سمت چپ و راست را که در موقعیت تک به تک اما از زاویه بسته بود، توسط طارمی و مغانلو از دست داد.

شوت‌ها و ضربات ایستگاهی مکرر نورافکن، کنعانی، حاج‌صفی و طارمی هم راهی به درون دروازه نیافت تا نیمه نخست به سود روسیه تمام شود.

در آغاز نیمه دوم با روی زمین افتادن محبی روی خط کناری محوطه جریمه، داور نقطه پنالتی را نشان داد. طارمی وسط زمین را نشانه گرفت تا تساوی ۱-۱ را رقم بزند.

حضور محدود و گزینشی زنان در بازی ایران و روسیه با کنترل شدید نیروهای انتظامی زن همراه بود

این سی‌ویکمین گل ملی مهاجم آماده و قبراق باشگاه پورتو بود. والری کارپین سرمربی روسیه و بازیکنان این تیم معتقد بودند خطایی رخ نداده. شبکه سوم صداوسیما به دلیل دیر آغاز کردن پخش زنده در نیمه دوم، تصاویر دقیق‌تری را از این صحنه نشان نداد.

در نیمه دوم، ایران موقعیت‌های بیشتری نسبت به مهمان خود داشت. مهم‌ترین فرصت ایران برای پیروزی توسط طارمی در نودویکمین دقیقه رقم خورد اما او موقعیت تک به تک را از دست داد.

ایران بازی را با ترکیب علیرضا بیرانوند، احسان حاج‌صفی، شجاع خلیل‌زاده، سعید عزت‌اللهی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، علی قلیزاده، محمد محبی، امید نورافکن، رامین رضاییان، شهریار مغانلو و مهدی طارمی آغاز کرد.

رضا اسدی، روزبه چشمی، وحید امیری، میلاد زکی‌پور و صادق محرمی پنج بازیکن جایگزین ایران بودند.

سردار آزمون که به‌دلیل «مسائل خانوادگی» از تیم ملی مرخصی گرفته بود، یک روز پیش از بازی تیم ملی را کنار اسب‌هایش گذراند و پستی را هم در این خصوص منتشر کرد.

مهاجم بایر لورکوزن شب هم مشغول انجام بازی والیبال در سالن المپیک گنبد بود. این موضوع، انتقاد برخی رسانه‌های ورزشی و کنایه گزارشگر پخش زنده بازی ایران و روسیه را هم در پی داشت.

متقابلاً در تیم جوان روسیه، بازیکنان اروپایی این تیم به تهران نیامدند. چند بازیکن اصلی شاغل در لیگ داخلی‌شان هم به‌دلایلی از قبیل مصدومیت و بیماری، در تهران حضور نداشتند.

ماتوی سافونوف، ویاچسلاو کاراوایف، روسلان لیتوینوف، ماکسیم اوسیپنکو، دانیل خلوسویچ، دالر کوزیائف، دانیل گلبوف، آنتون میرانچوک، آرسن زاخاریان، نیکولای کوملیچنکو و آنتون زینکوفسکی ۱۱ مرد آغازگر روسیه بودند.

رسانه‌های روسیه در حاشیه این بازی، ویدئوهایی از فرسودگی استادیوم آزادی و چکیدن آب از سقف راهروی جایگاه ویژه منتشر کردند.

تیم ملی ایران در دومین بازی تدارکاتی، روز سه‌شنبه در همین ورزشگاه میزبان تیم ملی کنیا است.

کنیایی‌ها به‌دلیل فساد مالی فدراسیون فوتبال این کشور از سوی فیفا تعلیق شده و در ۵۰۰ روز گذشته، اردو و مسابقه‌ای نداشتند. پس از پایان محرومیت، دیدار با ایران، نخستین بازی کنیا محسوب می‌شود.