سهیلا حجاب، فعال مدنی زندانی، در پی وخامت حالش به بیمارستان منتقل شد

سهیلا حجاب، فعال مدنی زندانی

سهیلا حجاب، زندانی سیاسی، روز پنج‌شنبه، ۵ اسفند، در پی وخامت حالش از بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه به بیمارستان منتقل شد.

یک منبع آگاه درباره جزئیات وضعیت جسمانی خانم حجاب به سایت حقوق بشری هرانا گفت که انتقال این فعال مدنی زندانی به بیمارستان در پی آن صورت گرفته که او روز پنج‌شنبه از حال رفته و به کمک سایر زندانیان ابتدا به بهداری زندان و سپس به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل شده است.

درباره شرایط فعلی خانم حجاب تاکنون گزارشی منتشر نشده و بی‌خبری خانواده و نزدیکان او موجب افزایش نگرانی‌ها از وضعیت او شده است.

منابع خبری پیشتر در ۲۱ بهمن گزارش داده بودند که خانم حجاب در زندان کرمانشاه به کرونا مبتلا شده و همزمان با ابتلای او خدمات پزشکی به زندانیان این زندان به دلیل «نبود پزشک متخصص» و «تعطیلی بهداری» متوقف شده است.

سهیلا حجاب خرداد ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اواخر اسفند همان سال با تودیع قرار وثیقه سه میلیارد تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

او بعدتر بابت اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»، «تشویش اذهان عمومی به قصد آشوب» و «تشکیل گروه غیرقانونی» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۱۸ سال حبس محکوم شد که پنج سال از آن به عنوان اشد مجازات قابل اجرا است.

بی‌توجهی مسئولان زندان به وضعیت سلامت زندانیان سیاسی، مدنی و عقیدتی که در مواردی حتی منجر به مرگ آن‌ها نیز شده سابقه دارد، اما این مخاطرات در دو سال گذشته با توجه به همه‌گیری کرونا و ابتلای حتی چندباره برخی از زندانیان به کرونا جدی‌تر شده است.

در طول این مدت بسیاری از زندانیان با وجود ابتلا به کرونا از دسترسی به دارو، خدمات درمانی و مرخصی محروم مانده‌اند.

بکتاش آبتین، شاعر و نویسنده زندانی از جمله زندانیان سیاسی و مدنی بود که پس از دو بار ابتلا به کرونا در زندان و تاخیر در روند درمانش، ۱۸ دی امسال جان باخت.