تداوم اقدامات دولت اسپانیا برای جلوگیری از همه‌پرسی استقلال کاتالونیا

در حالی که دولت منطقه‌ای کاتالونیا اصرار دارد که همه‌پرسی استقلال در تعطیلات آخر هفته برگزار می‌شود، دولت اسپانیا از هفته گذشته اقدامات خود را برای جلوگیری از این همه‌پرسی افزایش داده‌است.

با وجود فشارهای مادرید علیه این همه‌پرسی، رائول روموا، وزیر امور خارجه منطقه کاتالونیا، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأکید کرد که همه‌پرسی استقلال روز یکم اکتبر برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت اسپانیا روز سه‌شنبه، چهارم مهرماه، پلیس را مأمور کرد که تمام صندوق‌های رأی در ایالت کاتالونیا را برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی در اختیار بگیرد.

بر پایه دستور دادستان کاتالونیا، حال پلیس این منطقه تا روز شنبه آینده فرصت دارد که تمام صندوق‌های رای‌گیری در این ایالت را در اختیار بگیرد.

مقامات در مادرید همچنین هفته گذشته کمیسیون انتخابات ایالتی را منحل اعلام کردند.

در همین زمینه پلیس اسپانیا روز چهارشنبه ۲۹ شهریورماه نیز ۱۳ نفر از مقام‌های منطقه کاتالونیا را در آستانه همه‌پرسی استقلال دستگیر کرد.

تنش میان دولت مرکزی اسپانیا و مقام‌های منطقه کاتالونیا به دلیل اختلاف بر سر برگزاری همه‌پرسی استقلال در هفته‌ها و روزهای اخیر بالا گرفته و، آن طور که خبرگزاری رویترز می‌گوید، این مسئله را به «یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های سیاسی» اسپانیا از دهه ۱۹۷۰ تاکنون بدل کرده ‌است.

دولت اسپانیا این همه‌پرسی را غیرقانونی می‌داند، اما مقام‌های کاتالونیا اصرار دارند که همه‌پرسی مورد نظر خود را با موضوع استقلال منطقه کاتالان از حکومت مرکزی در روز یک‌شنبه، یکم اکتبر، نهم مهرماه، برگزار کنند.

اصرار مقام‌های منطقه کاتالونیا در حالی است که نخست وزیر اسپانیا این همه‌پرسی را «غیرقانونی» خوانده و دادگاه قانون اساسی کشور نیز حکم به تعویق آن داده است تا قانونی بودن یا نبودن آن مشخص شود.

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا، که روز سه‌شنبه در کنار دونالد ترامپ در واشینگتن، پایتخت آمریکا، سخن می‌گفت استقلال منطقه کاتالان از حکومت مرکزی را «مسخره» توصیف کرد.

دونالد ترامپ نیز با اجرای این همه‌پرسی مخالفت کرده و از مردم اسپانیا خواست که متحد بمانند.

در تلاش برای جلوگیری از اجرای همه‌پرسی، دولت اسپانیا در هفته‌های اخیر اقداماتی قانونی و سیاسی را آغاز کرده است، از جمله این که تلاش کرده است بر منابع مالی عمومی در ایالت کاتالونیا کنترل بیشتری اعمال کند.

در همین حال صدها نیروی پلیس نیز به نیروهای امنیتی بارسلون و دیگر شهرهای کاتالونیا اضافه شده است.

بنا بر نظرسنجی‌های موجود، ۴۰ درصد از کاتالان‌ها از استقلال از حکومت مرکزی حمایت می‌کنند و همین عده نیز احتمالا در همه‌پرسی شرکت کرده و باعث تصویب آن خواهند شد.

احزاب جدایی‌طلب کاتالونیا در انتخابات منطقه‌ای دو سال پیش ۴۷٫۶ درصد از آرا را به‌خود اختصاص دادند. بدین ترتیب در پارلمان محلی کاتالونیا، احزاب جدایی‌طلب با ۷۲ کرسی از ۱۳۵ کرسی، اکثریت پارلمان کاتالونیا را در دست گرفتند.

کاتالونیا منطقه‌ای خودمختار در شمال شرقی اسپانیا با مرکزیت شهر بارسلون است که هفت‌ونیم میلیون نفر جمعیت دارد و مردم آن نسبت به دیگر نقاط اسپانیا در رفاه نسبی به ‌سر می‌برند.

بحران اقتصادی اسپانیا باعث نارضایتی مردم کاتالونیا از وضعیت این کشور شده و بسیاری از مردم این منطقه معتقدند که نظام مالیاتی اسپانیا نسبت به کاتالان‌ها تبعیض قائل شده و رویکرد اقتصادی مادرید به کاتالونیا عادلانه نیست.