اسپانیا امسال گرم‌ترین و دومین بهار خشک را پشت سر گذاشت

اداره هواشناسی اسپانیا می­‌گوید گرمای بالاتر از میانگین معمول در تابستان امسال به­ خصوص در نیمه شرقی این کشور و جزایر آن در دریای مدیترانه «بسیار محتمل» است

وزارت محیط زیست و اداره هواشناسی اسپانیا روز چهارشنبه ۱۷ خرداد اعلام کردند که این کشور امسال گرم­‌ترین و دومین بهار خشک را از سال ۱۹۶۱ که آمارهای جوی ثبت می‌شوند پشت سرگذاشته ­است و به احتمال فراوان در طول تابستان نیز دمای هوا بالاتر از میانگین این فصل خواهد بود.

تولیدات کشاورزی اسپانیا از جمله کشت زیتون برای تولید روغن زیتون که تقریبا نیمی از کل تولید جهان است، از خشکسالی طولانی در بهار امسال آسیب دیده­‌اند.

همان‌طور که پژوهش­‌های اقلیمی در دهه­‌های اخیر اثبات کرده­‌اند هوای گرم و خشک خطرهای دیگری نظیر افزایش احتمال آتش‌سوزی در جنگل­‌ها و مراتع را به همراه دارد.

وزارت محیط زیست اسپانیا گفت میانگین دما بین اول مارس تا اول ژوئن ۱۴.۲ درجه سانتیگراد بوده ­است. این میانگین ۱.۸ درجه سانتیگراد از دمای متوسط سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ و سه‌دهم درجه سانتیگراد از رکورد قبلی در سال ۱۹۹۷ بالاتر است.

دمای ناحیه کوردوبا در جنوب اسپانیا در ماه آوریل به مرز ۳۹ درجه سانتیگراد رسید که رکود جدیدی است.

سخنگوی اداره هواشناسی اسپانیا نیز گفت: «داريم به شکستن رکوردهای قبلی عادت می‌کنیم. میانگین دما در سه فصل از چهار فصل گذشته (تابستان و پاییز ۲۰۲۲ و بهار ۲۰۲۳) گرم­ترین دمای ثبت شده بوده­‌اند».

او افزود که بهار امسال درعین حال دومین بهار خشک ثبت­‌شده بوده ­است.

هر چند به‌دلیل بارش فراوان در هفته­‌های اول فصل تابستان نگرانی از یک خشکسالی طولانی در سال جاری تا حدی برطرف شده، اما گرمایش و خشکی هوا یک مشکل جدی است.

مسئولان اداره هواشناسی اسپانیا می­‌گویند گرمای بالاتر از میانگین معمول در تابستان امسال به­ خصوص در نیمه شرقی این کشور و جزایر آن در دریای مدیترانه «بسیار محتمل» است.

مدل­‌های پیش­‌بینی اداره هواشناسی اسپانیا نشان می‌دهد که به احتمال ۵۰ تا ۷۰ درصد، تابستان امسال یکی از گرم­‌ترین تابستان­‌ها طی سه دهه گذشته خواهد بود هر چند میزان بارندگی در تابستان به احتمال ۴۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از میانگین معمول خواهد بود.

براساس آمارهای دولت اسپانیا، میانگین حجم آب موجود در اکثر مخازن این کشور حدود ۴۷ درصد است ولی این رقم در دو ایالت کاتالونیا و آندالوسیا به حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.

آمارهای اداره هواشناسی اسپانیا نيز نشان می­‌دهد که سال ۲۰۲۲ از زمان ثبت رکوردهای جوی در سال ۱۹۶۱ گرم‌ترین سال بوده و تحت تاثیر سه موج هوای گرم، درجه حرارت در ۴۱ روز از تابستان گذشته افزایش یافت که طولانی­‌ترین مدت ثبت‌شده برای گرمای شدید در اسپانیاست.