هرانا: دو شهروند اسپانیایی در ایران بازداشت شده‌اند

اعتراضات سراسری در ایران به دنبال جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد.

پایگاه حقوق بشری هرانا گزارش داده است که دو شهروند اسپانیا در جریان اعتراضات اخیر در ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. پیش از این خبر بازداشت سانتیاگو سانچز، ۴۱ ساله، منتشر شده بود.

هرانا می‌گوید: « آنا بانیر، ۲۴ ساله و شهروند اسپانیا، دومین تبعه این کشور است که در جریان اعتراضات سراسری در ایران دستگیر شده و کماکان در شرایط مبهمی در بازداشت به سر می‌برد.»

زمان و محل بازداشت این شهروند اسپانیایی مشخص نشده است، اما هرانا به نقل از بستگان آنا بانیر می گوید او در روزهای اخیر در ایران بازداشت شده است .

خانواده سانتیاگو سانچز اوایل آبان ماه سال جاری اعلام کردند که او قصد داشت مسیر زادگاهش تا محل برگزاری جام جهانی در قطر را پیاده طی کند، ولی از اواسط مهرماه که وارد ایران شده هیچ اطلاعی از او ندارند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هم روز هشتم مهر مدعی بازداشت ۹ تبعه اروپایی شد و آن‌ها را به «جاسوسی و ایجاد اغتشاش» در کشور متهم کرد.

تاکنون نام برخی از این افراد رسانه‌ای شده است و از جمله فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بازداشت شهروندان‌شان را تایید و با رد ادعای وزارت اطلاعات ایران خواهان آزادی فوری آن‌ها شده‌اند.

ایران حتی در میانه اعتراضات اخیر، اعترافات اجباری دو شهروند فرانسوی را که اردیبهشت امسال بازداشت شده بود، منتشر کرد.

در این میان برخی کشورهای اروپایی با انتشار بیانیه‌هایی از شهروندان‌شان خواسته‌اند که به ایران سفر نکنند.