ستاره موسیقی راک حقوق معنوی تمام آثارش را به بهای «نیم میلیارد دلار» واگذار کرد

بروس اسپرینگستین، ستاره موسیقی راک آمریکا، در مراسم سالانه یادبود قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در نیویورک، سپتامبر ۲۰۲۱

برخی نشریات آمریکایی روز چهارشنبه ۲۴ آذر گزارش دادند که بروس اسپرینگستین، خواننده سرشناس موسیقی راک، حقوق معنوی آثارش را در قراردادی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار به شرکت موسیقی «سونی» واگذار کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز و مجله بیلبورد به نقل از منابع مطلع نوشته‌اند که این قرارداد شامل کلیه قطعات موسیقی و تمام ترانه‌هایی است که بوریس اسپرینگستین تا امروز سروده است، از جمله ترانه جادوانه «متولد آمریکا» که تاکنون نزدیک‌ به ۳۰ میلیون نسخه از آن فروش رفته است.

بروس اسپرینگستین ۷۲ ساله در دوران فعالیت ۵۰ ساله خود با شرکت ضبط و توزیع موسیقی «کلمبیا» که اکنون متعلق به شرکت سونی است، همکاری داشته است.

بیش از ۱۵۰ میلیون نسخه از آثار او تاکنون به فروش رفته است. با این معامله شرکت موسیقی سونی مالک تمام آثار بروس اسپرینگستین، خواننده و ترانه‌سرای مشهور راک آمریکا، خواهد شد.

هنوز امضای این قرارداد اعلام رسمی نشده است. سخنگوی مجموعه شرکت‌های سونی از اظهار نظر در این‌باره خودداری کرده و بخش موسیقی شرکت سونی نیز به درخواست خبرگزاری فرانسه برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

پیش از این نیز، برخی دیگر از چهره‌های سرشناس موسیقی از جمله باب دیلن، دیوید بویی، پل سایمون، نیل یانگ و استیوی نیکس نیز حقوق معنوی تمام و یا بخشی از آثار خود را فروخته‌اند.

شرکت موسیقی «وارنر» پیش از این حقوق معنوی تمام آثار دیوید بویی، ترانه‌سرا و آهنگساز بریتانیایی را که در سال ۲۰۱۶ درگذشت، در سپتامبر ۲۰۲۰ خریداری کرد.

در دسامبر ۲۰۲۰ نيز باب دیلن حقوق معنوی تمام آثار منتشر شده خود را به بهای ۳۰۰ میلیون دلار به شرکت موسیقی «یونیورسال» فروخت و استیوی نیکس، خواننده و عضو سابق گروه «فلیتوود مک» حقوق معنوی بخشی از آثارش را به بهای ۱۰۰ میلیون دلار واگذار کرد.

جزئیات و ارزش دقیق هیچ‌یک از این معاملات از سوی هنرمندان و یا شرکت‌های موسیقی علنی نشده است. اکثر ارقامی که به عنوان ارزش قراردادها در رسانه‌ها منتشر شده‌اند برآورد کارشناسان و یا افراد مطلع از این معاملات است.

در سال‌های اخیر ارزش مالی آثار هنرمندان سرشناس و پرطرفدار عرصه موسیقی راک و پاپ افزایش یافته است و سرمایه‌گذاران و دست اندرکاران بازار مالی آن را از جمله دارایی‌های مستعد رشد قلمداد می‌کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ ک.ر