هشت دانشجوی دانشگاه تهران به‌دلیل شرکت در «یک جلسه‌ دفاع» از تحصیل محروم شدند

هشت دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به‌دلیل «شرکت در یک جلسه‌ دفاع پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد» با احکام محرومیت از تحصیل روبه‌رو شدند.

ده‌ها تن از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که هشت تن از دانشجویان این دانشکده پس از شرکت در «یک جلسه دفاع پایان‌نامه» به اتهام «شرکت در جلسه‌ غیرقانونی و‌ تجزیه‌طلبانه» به کمیته انضباطی احضار و در مجموع با هشت ترم محرومیت از تحصیل مواجه‌ شده‌اند.

در بیانیه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی درباره این جلسه‌ دفاع توضیحی داده نشده است،‌ اما به نظر می‌رسد این موضوع به جلسه دفاع لیلا حسین زاده، کنشگر مدنی و زندانی سیاسی سابق از پایان‌نامه خود مربوط می‌شود.

خانم حسین‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ انسان‌شناسی دانشگاه تهران، شهریور امسال با حضور در دانشگاه در جلسه‌ای بدون حجاب اجباری از پایان‌نامه خود با موضوع «هویت ملی و هویت قومی در شهر معاصر ایرانی؛ مطالعه موردی درباره شهر نقده» دفاع کرد.

پس از آن دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای برگزاری جلسه دفاع خانم حسین‌زاده را «غیرقانونی» خواند و از «تعلیق» دو عضو هیئت علمی دانشکده در این باره خبر داد.

در این اطلاعیه بدون نام بردن از خانم حسین‌زاده اعلام شده که او «دانشجوی دانشگاه تهران نیست» و به دلیل «اتمام سنوات مجاز تحصیل» و «عدم ثبت‌نام در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲» از تحصیل «محروم» شده است.

بر اساس بیانیه اخیر دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی، برخی از هشت دانشجویی که به دلیل شرکت در جلسه دفاع پایان‌نامه با حکم محرومیت از تحصیل مواجه شده‌اند، «در صورت اجرا شدن این احکام به علت تعدد سنوات غیرمجاز در خطر جدی اخراج قرار می‌گیرند.»

دانشجویان امضاکننده این بیانیه هم‌چنین گفته‌اند که اتهام هشت دانشجوی اشاره‌شده به صورت یکسان «شرکت در جلسه‌ غیرقانونی و‌ تجزیه‌طلبانه» عنوان شده، اما «در متن احکام صادرشده عناوین تخلفات ذکرشده برای هر فرد متفاوت با فرد دیگر و همچنین متفاوت و حتی بی‌ارتباط با عنوان اتهام اولیه است».

بیشتر در این باره: دانشجویان شش دانشگاه بزرگ ایران خواستار هماهنگی با «اصناف و خیابان» شدند

در جریان و ادامه اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ فشار بر دانشجویان افزایش یافته و شمار زیادی از دانشجویان معترض با احکام سنگینی از سوی کمیته انضباطی دانشگاه و در صورت بازداشت از سوی دادگاه انقلاب روبه‌رو شده‌اند.