سوئد تأیید حکم اعدام شهروند سوئدی-ایرانی از سوی قوه قضاییه را محکوم کرد

حبیب اسیود

سوئد در واکنش به تأیید حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب، ملقب به حبیب اسیود، از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی آن را اقدامی «غیرانسانی» خواند و گفت به‌دنبال شفافیت بیشتر در مورد این موضوع است.

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد، روز یکشنبه ۲۱ اسفند در ای‌میلی به خبرگزاری فرانسه گفت که کشورش همراه با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا استفاده از «مجازات غیرانسانی و بازگشت‌ناپذیر» اعدام را تحت هر شرایطی محکوم می‌کند.

این اظهارات وزیر خارجه سوئد پس از آن بیان می‌شود که خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی، اعلام کرد که دیوان عالی کشور حکم اعدام صادرشده برای آقای اسیود را به اتهام «افساد فی‌الارض» تأیید کرده است.

«تشکیل و اداره» گروه «حرکت النضال»‌ و «طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی متعدد در استان خوزستان» از دلایل مجرم شناختن حبیب اسیود در پرونده این زندانی دوتابعیتی عنوان شده است.

وزیر خارجه سوئد همچنین گفته که او و سفارت کشورش در تهران «به شدت در تلاش هستند تا به اطلاعات شفاف‌تری در این‌باره دست یابند».

بیشتر در این باره: جمهوری اسلامی از تأیید حکم اعدام حبیب اسیود خبر داد

گزارش‌ها حاکی است که به‌رغم درخواست‌های مکرر، مقام‌های استکهلم هنوز اجازه ملاقات با آقای اسیود و یا حضور در جلسات دادگاه را نیافته‌اند.

زندانیان سیاسی در ایران از حقوق یک متهم و زندانی به‌ویژه داشتن وکیل انتخابی محروم هستند. به گزارش منابع حقوق بشری، جمهوری اسلامی با اخذ «اعترافات اجباری زیر شکنجه‌»، بر اساس همین اظهارات متهمان علیه خود، احکام را صادر می‌کند.

حبیب اسیود مهرماه ۱۳۹۹ در جریان سفری به ترکیه ربوده و به ایران منتقل شد. خبر تأیید حکم اعدام این زندانی سیاسی دوتابعیتی چند روز پس از انتشار خبر صدور حکم اولیه اعدام برای شش فرد متهم در پرونده‌ای مشابه اعلام می‌شود.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی این شش نفر را اعضای گروه «حرکت النضال» و اتهام‌شان را دست‌داشتن در «عملیات مسلحانه در استان خوزستان» در سال‌های ۹۶ و ۹۷ عنوان کرده است.