سوئیسی‌ها به خروج از حوزه شنگن رای منفی دادند

نتایج جدیدترین همه‌پرسی در سوئیس نشان می‌دهد که رای‌دهندگان این کشور با خروج از پیمان موسوم به «توافق‌نامه شنگن» که اجازه رفت‌وآمد آزادانه افراد به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را می‌دهد، مخالفند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، همه‌پرسی اخیر که با فراخوان حزب راست‌گرای «مردم سوئیس» برگزار شد، با مخالفت بیش از نیمی از رای‌دهندگان شکست‌خورده به نظر می‌رسد.

رادیو تلویزیون «اس آر اف» سوئیس، روز یک‌شنبه ششم مهر، با اعلام نتایج اولیه این همه‌پرسی گزارش داد که تنها ۳۷ درصد از رای‌دهندگان از لغو این معاهده حمایت کرده‌اند.

به این ترتیب، تلاش‌های حزب راست‌گرای «مردم» برای خروج از این توافق‌نامه ناکام ماند. بر پایه نتایج اولیه این همه‌پرسی، ۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرستی همچنان خواستار تداوم اجرای پیمان رفت‌وآمد آزاد با اتحادیه اروپا هستند.

نتیجه همه‌پرسی اخیر از این بابت حائز اهمیت است که در سنجش نحوه برخورد سوئیسی‌ها با افراد خارجی که یک چهارم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، سنگ محک تلقی می‌شود.

این در حالی است که حزب راست‌گرای «مردم سوئیس» یا «اس‌وی‌پی» تلاش می‌کند با ترویج و بازتاب برخی از استدلال‌های مطرح‌شده توسط سیاستمداران حامی برگزیت در فرآیند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، دیگاه خود را در حوزه سیاست‌های مهاجرتی حاکم کند.