صاحبان واحدهای مسکونی گران‌قیمت و خالی در ده ماهه اول سال هیچ مالیاتی پرداخت نکردند

بنا بر اعلام دیوان محاسبات ایران، صاحبان واحدهای مسکونی گران‌قیمت و خالی در ده ماهه نخست سال ۱۴۰۰ هیچ مالیاتی پرداخت نکرده‌اند.

بنا بر گزارش مستمر دیوان محاسبات کشور با وجود تعیین «پایان بهمن‌ماه [سال جاری] به عنوان آخرین مهلت واریز مالیات واحدهای مسکونی گران‌قیمت» در قانون بودجه ۱۴۰۰، میزان تحقق آن تا پایان ماه دی همچنان صفر درصد بوده و میزان وصول مالیات بر «واحدهای مسکونی خالی از سکنه» نیز به دلیل «عدم تصویب آیین‌نامه اجرایی» آن فاقد وصولی بوده است.

با وجود هشدار چندباره سازمان امور مالیاتی درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی به‌ویژه پس از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی ماه‌ها است که تحقق این موضوع معطل ایجاد یک سامانه رابط بین وزارت راه و سازمان امور مالیاتی است که باید توسط وزارت ارتباطات ایجاد شود. با این حال بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی هنوز این ارتباط برقرار نشده است.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، روز ۱۸ آذر از شناسایی دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور خبر داده و گفته بود که که تملک ۹۰۰ هزار واحد در اختیار دستگاه‌های دولتی است.

آقای محمودزاده فروردین امسال هم گفته بود که ایران ده برابر کشور انگلیس خانه خالی دارد.

وجود این همه خانه‌ خالی در کشور که مالیات هم پرداخت نمی‌کنند در حالی از سوی مقامات ایران اعلام می‌شود که بانک مرکزی ایران ۸ آذر با انتشار گزارشی از رشد ۵۰ تا ۵۵ درصدی اجاره‌بها در تهران و حومه آن خبر داد.

این بانک پیشتر از افزایش ۷۰ درصدی متوسط قیمت خانه در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه پارسال خبر داده بود.