سازمان امور مالیات ادعای وزیر راه مبنی بر معرفی بیش از یک میلیون خانه خالی را رد کرد

با وجود اعلام وزیر راه و شهرسازی مبنی بر شناسایی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی از سکنه، سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که تاکنون از سامانه اسکان «خروجی دقیقی» به دست نیامده است.

مهلت ثبت نام مالکان و مستأجران در سامانه املاک و اسکان کشور که از ۱۹ فروردین آغاز شده بود، ۱۹ خرداد به اتمام رسید، با این حال این سامانه هنوز مسدود نشده و در حال فعالیت است.

در حالی که برخی منابع از استقبال کم خانوارها از ثبت وضعیت سکونتی و مالکیت خود در سامانه اسکان خبر داده‌اند، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی از سکنه را به سازمان امور مالیاتی برای صدور برگه‌های جریمه مالیاتی معرفی کرده است.

در مقابل محمود علیزاده، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی، روز شنبه، ۲۲ خرداد در این باره به خبرگزاری مهر گفت: «خروجی دقیقی از این سامانه تاکنون به دست نیامده که مشخص کند کدام واحد مسکونی خالی از سکنه است.»

نمایندگان مجلس ایران، تیر ۹۹ دو فوریت طرحی را برای شناسایی و افزایش مالیات خانه‌های خالی با هدف کنترل بازار مسکن تصویب کردند.

تلاش برای نهایی کردن طرح تازه در حالی انجام شد که قوانین مربوط به افزایش مالیات خانه خالی که سال ۹۴ تصویب شد هنوز اجرایی نشده و پس از شش سال آمار دقیقی از وضعیت خانه‌های خالی در ایران وجود ندارد.

پیشتر در گزارش‌هایی تعداد خانه‌های خالی در کشور حدود ۲.۵ میلیون واحد برآورد شده بود.

این گزارش‌ها همچنین حکایت از آن داشت که دولت، بخش شبه‌دولتی و بانک‌های دولتی و خصوصی سهم اصلی را در مالکیت منازل خالی دارند.

آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن تهران که اوایل خرداد امسال منتشر شد، نشان می‌دهد متوسط قیمت خانه در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه پارسال نزدیک ۷۰ درصد رشد داشته است.