هشدار در مورد «خاموشی» چراغ زبان فارسی در بسیاری کشورها

به‌دلیل کمبود اعتبار، ایران فقط قادر به اعزام استاد برای ۱۶ کرسی از ۶۳ کرسی موجودِ زبان فارسی در جهان است.

بهادر باقری، معاون گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، با بیان این‌که حدود ۲۰۰ کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های جهان فعال‌اند به خبرگزاری مهر گفت: از میان این کرسی‌ها، ایران تا پیش از این به حدود ۶۳ کرسی فعال زبان فارسی در جهان استاد اعزام می‌کرده است، اما اکنون توانسته‌ایم تنها به حدود ۱۶ کرسی زبان فارسی استاد اعزام کنیم.

به‌ گفته بهادر باقری، «اگر بودجه این بخش اختصاص نیابد، همین تعداد هم ممکن است تعطیل شود و شورمندانه باید شاهد خاموش شدن چراغ زبان فارسی در بسیاری از کشورها باشیم.»

معاون زبان فارسی مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم با اشاره به سابقه‌ ۴۰ ساله این مرکز در اعزام بیش از ۲۶۰ استاد زبان و ادبیات فارسی و زبان‌شناسی به دانشگاه‌های خارج کشور گفت: از مهرماه سال قبل هنوز نتوانسته‌ایم حقوق استادان‌مان را پرداخت کنیم و با مشکل جدی روبه‌رو هستیم.

باقری همچنین با اشاره به جایگزینی کرسی‌های زبان چینی، عربی، ترکی و عبری در دانشگاه‌های سراسر جهان گفت: هزاران هزار دریغ که در تاریخ ایران ثبت شود که در دولت روحانی که دولت تدبیر و امید است، کرسی‌های زبان فارسی تضعیف و تعطیل شد و از ۶۰ کرسی به ۱۶ کرسی کاهش یافت.

مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری مسئولیت برنامه‌ریزی و هدایت روابط دانشگاهی ایران با دانشگاه‌های خارج از کشور را بر عهده دارد. این مرکز دو معاونت دارد که یکی از آنها معاونت گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور است.