شرکت تسلا بیش از ۱۰ درصد کارکنانش در سراسر جهان را اخراج می‌کند

شرکت تسلا، یکی از بزرگترین تولید کنندگان خودروهای برقی در جهان، در اطلاعیه‌ای داخلی که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است به کارمندان خود اطلاع داد که بیش از ۱۰ درصد از نیروی کار این شرکت به زودی اخراج خواهند شد.

ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: « تقریبا هر پنج سال یک بار برای مرحله بعدی رشد و توسعه ضروری است که نیروی کار شرکت را تجدید سازمان کرده و کاهش دهیم.»

به اعتقاد کارشناسان یکی از دلایل مهم این تصمیم که روز دوشنبه ۲۷ فروردین فاش شده است، می‌تواند کاهش محسوس در میزان فروش محصولات شرکت تسلا باشد.

آقای ماسک در سال ۲۰۲۲ نیز با بیان این نکته که در مورد وضعیت اقتصادی جهان «احساس بسیار بدی» دارد بخشی از کارکنان این شرکت را بیکار کرد.

از سوی دیگر، روز جمعه درو باگلینو، نایب رئیس و مسئول بخش تولید و توسعه باطری، و روهان پاتل، یکی دیگر از نایب رئیسان و مسئول بخش بازاریابی و توسعه تجاری تسلا، در شبکه اجتماعی «اکس» اعلام کردند که از این شرکت خواهند رفت.

برخی از کارشناسان با مقایسه رقم بیکار‌سازی با افزایش کارکنان تسلا در چند سال اخیر معتقدند که این شرکت هنوز در مسیر رشد است.

ولی برخی دیگر کناره‌گیری دو عضو ارشد در هیئت مدیره تسلا را نشانه‌ای از وجود مشکلات جدی در مسیر رشد این شرکت می دانند.

بهای سهام تسلا روز دوشنبه حدود ۲.۶ درصد کاهش یافت. همزمان، ارزش سهام چندین خودروساز برقی دیگر از جمله «ریویان»، «گروه لوسید» و«وینفست» نیز بین ۲ تا ۷.۴ درصد کاهش یافت.

بیشتر در این باره: تاکسی ربوتیک شرکت تسلا در تابستان رونمایی می‌شود

ایلان ماسک در بخشی از اطلاعیه داخلی که برای کارکنان تسلا ارسال شد گفت: «همزمان با آماده کردن شرکت برای مرحله بعدی رشد، بررسی تمامی جوانب با هدف کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری ضروری است. به عنوان بخشی از این اقدامات ما این تصمیم دشوار را اتخاذ کرده‌ایم که بیش از ۱۰ درصد از کارکنان شرکت در سراسر جهان را کاهش دهیم.»

خبرگزاری رویترز که ایمیلی را که برای سه نفر از کارکنان تسلا در آمریکا ارسال شده دیده است، گزارش داد اخراج این عده از کارکنان بلافاصله عملی می‌شود.

این خبرگزاری حدود یک هفته پیش گزارش داد که مدیریت تسلا وعده قدیمی خود برای تولید یک مدل ارزان قیمت به ارزش حدود 25 هزار دلار را که سرمایه گذاران روی آن حساب کرده بودند لغو کرده است. ایلان ماسک در گذشته گفته بود که تولید این مدل از سال 2025 آغاز خواهد شد.

او در واکنش به این گزارش در شبکه اجتماعی «اکس» نوشت: «رویترز دروغ می گوید» ولی از آن زمان تاکنون در مورد این مدل اظهار‌نظر نکرده و در نتیجه سهامداران و کارشناسان راهی جز گمانه‌زنی ندارند.

رویترز در همان گزارش گفته بود که تسلا در نظر دارد روی تولید اتومبیل‌های خودران تمرکز کند.

ایلان ماسک به فاصله چند ساعت پس از انتشار آن گزارش بدون ارائه توضیحات بیشتر در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد که تابستان امسال از تاکسی‌های ربوتیک یا خودران تسلا رونمایی خواهد شد.

ارزش سهام تسلا از آغاز سال میلادی جاری حدود ۳۳ درصد کاهش یافته است، در صورتی که بهای سهام خودروسازان قدیمی نظیر جنرال موتورز ۴۵ و تویوتا ۲۰ درصد افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل مهم این وضعيت کند شدن گرایش خریداران خودرو از موتورهای درون سوز به سوی موتورهای برقی است.