تونس از کشته شدن پنج نفر در حمله مسلحانه به یک کنیسه خبر داد

وزارت کشور تونس روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت از حمله مسلحانه به یک کنیسه یهودیان در جزیره «جربه» خبر داد و اعلام کرد در این حمله دست کم پنج نفر، از جمله فرد مهاجم کشته شدند.

گزارش‌ها حاکی است که یک افسر گارد کنیسه الغریبا ابتدا با تیراندازی به سمت یک همکار خود او را کشته و سپس شروع به تیراندازی به اطراف خود کرده است.

وزارت کشور تونس می‌گوید این افسر گارد همچنین به سوی دیگر نیروهای امنیتی حاضر در اطراف این کنیسه تیراندازی کرد که با آتش متقابل آنها فرد مهاجم کشته شد.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که در این حمله چهار نفر، از جمله دو نمازگزار یهودی و دو نیروی امنیتی، کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.

بخش عربی العربیه می‌گوید، شش تن از مجروحان از نیروهای امنیتی هستند.

وزارت کشور تونس می‌گوید تحقیقات درباره این حمله آغاز شده است. هنوز گزارشی در خصوص هویت فرد مهاجم یا انگیزه او منتشر نشده است.

در حمله گروه القاعده به کنیسه الغریبا در جزیره جربه در سال ۲۰۰۲، دست کم ۲۰ نفر از جمله ۱۴ توریست آلمانی کشته شدند.

در کنیسه جربه که در سال ۵۸۶ پیش از میلاد ساخته شده، یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های تورات نگهداری می‌شود. این کنیسه از قرن نوزدهم، زمانی که تونس مستعمره فرانسه شد، تاکنون زیر نظر یک کمیسیون اداری مستقل مدیریت می‌شود.

زیارت کنیسه جربه، یکی از عناصر هویتی یهودیان تونس است که اکنون فقط ۱۵۰۰ نفر از آنان در سراسر این کشور باقی مانده‌اند و اکثریت آنان در جربه زندگی می‌کنند. این در حالی است که پیش از استقلال تونس در ۱۹۵۶، تعداد یهودیان این کشور به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسید.