یک مقام نظامی اسرائیل: ایران برای اخلال در امنیت قطر همزمان با جام جهانی برنامه‌ریزی کرده بود

نمایی از شهر دوحه، پایتخت قطر، در روزهای جام جهانی فوتبال

در حالی که ایران یکی از ۳۲ تیم حاضر در رقابت‌های جام جهانی فوتبال است، فرمانده سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل مدعی شد که تهران برای اخلال در امنیت قطر در جریان این رویداد ورزشی برنامه‌ریزی کرده بود.

به گزارش سایت روزنامه یدیعوت آحرونوت، سرلشگر آهارون حلیوه، فرمانده «امان»، سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، روز دوشنبه ۳۰ آبان گفت ایران فکر اخلال در بازی‌های جام جهانی قطر را رها نکرده و تنها چیزی که جلوی جمهوری اسلامی را گرفته، نگرانی از واکنش دوحه است.

سرلشگر حلیوه افزود: ایران ایجاد اختلال در امنیت قطر در ایام میزبانی جام جهانی را از طریق حملات پهپادی و یا انجام اقدامات تروریستی بررسی کرده است.

این فرمانده ارشد نظامی اسرائیل که در یک کنفرانس امنیتی این کشور سخن می‌گفت، ارزیابی کرد که جمهوری اسلامی ایران همچنان به‌دنبال اقدامات تهاجمی در منطقه است.

سخنان این مقام نظامی اسرائیل در حالی است که تهران و دوحه مناسبات حسنه‌ای دارند و سران دو کشور بارها با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده‌اند.

محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی، دو ماه پیش با سفر به قطر، نمایشگاه «توانمندی‌های» ایران را در آستانه جام جهانی قطر افتتاح و آمادگی تهران برای کمک به این کشور را اعلام کرد.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز روز یکشنبه مدعی شده بود که «برخی افسران اطلاعاتی» اسرائیل تلاش کرده بودند به قطر رفته و با رزرو هتل در نزدیکی محل اقامت تیم ملی ایران دست به تحرکاتی بزنند.

این خبرگزاری افزود که «کار گروه مشترک نهادهای اطلاعاتی ایران با سفر به دوحه حجت را با مقامات قطری تمام کرده و به قطری‌ها هشدار دادند که نزدیک شدن هر عامل تروریستی به محل اردوی تیم ملی در هتل محل اقامت یا محل تمرینات را تحمل نکرده و در صورت تخطی پلیس و سازمان اطلاعات قطر از این دستور، با عناصر خرابکار به شیوه قانونی برخورد خواهد کرد».

اشاره این خبرگزاری به خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال است که قطر به آن‌ها اجازه حضور در این کشور را نداده است. بی‌بی‌سی فارسی نیز برای تامین امنیت خبرنگاران خود که قرار بود همراه با شبکه جهانی بی‌بی‌سی به قطر بروند، از اعزام خبرنگار خودداری کرده است.