قیمت دلار در ایران به ۴۰ هزار تومان نزدیک‌تر شد

گزارش‌های منتشر شده حاکی است که بهای دلار در بازار آزاد ایران در روز سه‌شنبه، ۲۹ آذر، باز هم افزایش یافته و در این روز هر دلار در ساعات ابتدایی کار ۳۹ هزار و ۷۶۰ تومان هم معامله شده است.

قیمت دلار در بازار آزاد ایران از هفته گذشته وارد کانال ۳۹ هزار تومان شد و هنوز از آن خارج نشده است.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت‌های غیررسمی که بهای ارزهای خارجی را در ایران ثبت می‌کنند، نرخ برابری پوند بریتانیا نیز در روز سه‌شنبه ۴۸ هزار و ۱۴۵ تومان اعلام شد.

در این روز، یورو هم با قیمت هر یورو ۴۲ هزار و ۸۵ تومان معامله می‌شود.

بیشتر در این باره: قیمت دلار در بازار ایران به ۳۹۲۰۰ تومان هم رسید

این گزارش‌ها حاکی است که هر سکه ۱۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله می‌‌شود. سکه طرح قدیم نیز ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته شد و بهای هر قطعه نیم‌سکه نیز ۱۲ میلیون بود.

افزایش قیمت دلار سبب تنش‌های داخلی در حکومت ایران شده است.

عبدالرضا داوری، فعال سیاسی در واکنش به این اتفاق نوشته: «بانک مرکزی زیر نظر هیچ وزارتخانه‌ای نیست و انتخاب رئیس آن به عهده شخص رئیس‌ جمهور است.»

مسئولیت نرخ ارز و تورم هم با بانک مرکزی و طبیعتا نتیجه انتخاب شخص رئیس جمهور است.

با این حال و به‌رغم رکوردشکنی دلار، ظاهرا علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، با حمایت خیابان پاستور، فعلا در ساختمان میرداماد ماندگار شده است.

وی پیش از این، علت افزایش نرخ دلار را افزایش نرخ بهره در بیش از ۹۰ کشور دنیا، نوسانات فصلی و ناآرامی‌های اخیر در کشور عنوان کرده بود.

علی‌اکبر کریمی، نماینده اراک در مجلس نیز در واکنش به افزایش قیمت دلار گفت که «بازار ارز نباید یله و رها باشد.»

وی با بیان این که تیم اقتصادی دولت به ویژه مسئولان بانک مرکزی باید پاسخگوی افزایش قیمت دلار باشند، افزود: «بدترین شرایط آن است که بازار ارز متلاطم باشد و هیچ‌گونه افق روشنی هم وجود نداشته باشد و دائم بازار ناپایدار شود.»