«تصرف» شهرستان نِرخ در نزدیکی کابل به دست طالبان

همزمان با تشدید درگیری‌ها در افغانستان، پلیس مردی را بازرسی بدنی می‌کند

مقامات افغان از تصرف منطقه‌ای در حومه کابل به دست گروه طالبان، پیش از آتش‌بس سه روزه توافق شده بین طرف‌های درگیر در افغانستان خبر می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه نام این منطقه تصرف‌شده را شهرستان نِرخ در حدود ۴۰ کیلومتری پایتخت افغانستان در استان همجوار وردک معرفی کرده است.

این منطقه مدت‌ها بود که از سوی نیروهای طالبان به عنوان دروازه‌ای برای رسیدن به شهر و حملات مرگبار مورد استفاده قرار می‌گرفت.

طارق آریان، سخنگوی وزارت امور کشور افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، از مقر پلیس منطقه نرخ به صورت «تاکتیکی» عقب‌نشینی کردند و تصرفی رخ نداده است.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته است که این منطقه، مقر پلیس پایگاه ارتش،، روز سه‌شنبه از سوی این گروه، «تصرف» شده است.

وزارت دفاع افغانستان روز چهارشنبه، ۲۲ اردیبهشت اعلام کرد برای بازپس گرفتن این منطقه که محل زندگی بیش از ۶۰ هزار نفر است، عملیاتی انجام خواهد داد.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از عبدالرحمان طارق، استاندار وردک نوشته است:‌ «برخی از افراد از داخل فرمانداری با طالبان همکاری کردند.»

استان میدان وردک با کابل هم‌مرز است و مرکز این استان از کابل ۲۵ کیلومتر فاصله دارد که بخش‌هایی از آن در کنترل گروه طالبان است.

از روز اول ماه مه که ارتش آمریكا به طور رسمی، خروج باقی نیروهای خود را در افغانستان آغاز کرده، خشونت‌ها در این کشور افزایش یافته و تلاش‌های صلح میان طالبان و دولت نیز متوقف شده است.

با وجود اعلام آتش‌بس چندروزه از سوی طالبان به مناسبت عید فطر، انفجارها در افغانستان هم‌چنان ادامه دارد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه/ ب. ب./ ف. دو.