محاکمه رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه به اتهام فساد مالی موقتا متوقف شد

نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه، که با اتهامات متعددی از جمله فساد مالی روبه‌روست

در حالی‌ که قرار بود نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه، روز دوشنبه سوم آذر در رابطه با پرونده اتهام «فساد مالی» محاکمه شود، برگزاری این دادگاه به دلیل رسیدگی به وضعیت پزشکی یکی از متهمان به حالت تعلیق درآمد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد با وجود این‌که دو ساعت از شروع جلسه دادگاه گذشته بود، به دنبال موافقت با رسیدگی به وضعیت درمانی یکی از متهمان، محاکمه سرکوزی موقتا به حال تعلیق در آمد.

آقای سارکوزی علاوه‌ بر «فساد مالی» متهم است که در سال ۲۰۱۴ با توسل به راه‌های غیرقانونی، از مقام قضایی که در جریان تحقیقات پرونده او بود اطلاعات محرمانه کسب کرده است.

این نخستین بار است که سرکوزی ۶۵ ساله برای پاسخ‌گویی به اتهاماتی که متوجه اوست، راهی دادگاه می‌شود.

او به دست داشتن در پرونده‌های متعددی در رابطه با فساد و رسوایی‌های مالی و حزبی متهم است، از جمله این اتهامات می‌توان به کمک مالی معمر قذافی برای پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۰۷ اشاره کرد.

سارکوزی متهم است که از دیکتاتور کشته‌شده لیبی، چمدان‌هایی پر از پول نقد برای تبلیغات و کارزار انتخاباتی خود دریافت کرده بود.

همزمان با رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه، تیری ارزوگ، وکیل ۶۵ ساله او و همچنین، ژیلبر آزیبر ۷۳ ساله، قاضی پیشین دیوان عالی نیز به اتهام «همدستی» و مشارکت در ارتکاب جرم محاکمه می‌شوند.

آن‌ها با احتمال دریافت حکم حبس بالای ده سال و پرداخت جریمه یک میلیون یورویی روبه‌رو هستند.

با وجود این، هیچ‌یک از این دو نفر اتهامات مطرح‌شده از سوی دادگاه را نپذیرفته و می‌گویند جرمی مرتکب نشده‌اند.